Thursday 17 September 2009

Turntable

Di dalam perkhidmatan keretapi, terdapat sebuah jentera yang digunakan untuk memusing lokomotif atau gerabak keretapi. Jentera ini dikenali sebagai 'Turntable' oleh seluruh warga keretapi di dunia ini.

Turntable di Singapura
Jentera ini boleh dikendali sama dengan cara manual - iaitu dengan menolak atau memusingkan jentera ini ke arah yang dikehendaki; ataupun dengan menggunakan kuasa motor alat penggerak.

Turntable di Kluang
Di dalam Jajaran KTMB, Turntable digunakan untuk memusingkan lokomotif yang mempunyai satu suang pemandu (cab) seperti contoh lokomotif dari Kelas 25 ataupun Kelas YDM4. Ada kalanya, Turntable ini digunakan untuk memusingkan gerabak bagi tujuan senggaraan.

Turntable di Gemas
Suatu ketika dahulu, terdapat banyak Turntable di sepanjang laluan keretapi. Antaranya terdapat di Perai (diameter ukur 60 kaki dan 40 kaki), Taiping - 60 kaki, Ipoh - 55 kaki, Tapah Road - 30 kaki, Tanjong Malim - 30 kaki, Kuala Lumpur - 55 kaki (manual) dan 60 kaki (digerakkan mengguna kuasa elektrik), Seremban - 60 kaki, Gemas - 60 kaki, Kluang - 55 kaki, Johor Bahru - 55 kaki, Singapura - 60 kaki, Alor Setar - 56 kaki, Padang Besar - 56 kaki, Falim - 60 kaki, Pelabuhan Klang - 55 kaki dan 14 kaki 6 inci, Port Dickson - 14 kaki 8 inci, Kuala Krau - 55 kaki, Krai - 60 kaki, Tumpat - 56 kaki, Waf Teluk Intan dan Kuala Lipis.

Turntable di Tapah Road
Walau bagaimanapun, Turntable yang masih digunakan lagi pada hari ini boleh dilihat di Depot Falim, Bangsal Loko Perai dan Depot Loko Tumpat.

Turntable Perai
Anda tahu di mana lagi terdapat Turntable yang masih beroperasi dalam Jajaran KTMB?

Tuesday 15 September 2009

Signboard Part 13

Alhamdullah, siri signboard ini sudah semakin hampir ke penghujungnya. Dah hampir keseluruhan signboard yang ada dalam jajaran keretapi di Semenanjung Malaysia, kita dah lihat.

Berikut adalah sebahagian lagi gambar signboard yang disumbangkan oleh Benny Ooi.

Stesen Penanti
Stesen Tasek Gelugor
Stesen Pinang Tunggal
Stesen Sungai Petani
Stesen Bedong
Perhentian Sungai Toh Pawang
Stesen Gurun
Stesen Junun
Perhentian Bukit Pinang
Perhentian Tokai
Stesen Alor Setar

Monday 14 September 2009

Signboard Part 12

Berikut adalah beberapa lagi gambar signboard yang sempat dikumpul.

Stesen Kota Bahru (Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Malim Nawar (Gambar oleh Benny Ooi)
Perhentian Banir (Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen behrang (Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Tanjung malim (Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Kuala Kubu Bharu
Stesen Rasa
Stesen Ulu Yam (Gambar oleh .... maaf yer tak ingat pemiliknya)
Stesen Rawang
Stesen Kuang
Stesen Kuala Lumpur (Gambar oleh Jason)
Perhentian Seputeh
Perhentian Bandar Tasik Selatan
Stesen Serdang (Gambar oleh .... maaf yer. Tak ingat pemiliknya)
Stesen Batang Benar
Perhentian Nilai

Mengenali Gerabak - Insulated Van (I.V.)

Description of Wagon: Insulated Van No. 3787
Code: I.V

Carrying Capacity: 11 Ton 7 Cwt

Type of Underframe: Steel

Diameter of Wheels: 2 ft 9 1/2 ins

Length Overall: 24 ft 9 1/4 ins

Length of Compartment Inside: 7 ft 6 ½ ins

Width of Compartment Inside: 7 ft 2 3/4 ins

Number of Compartment: 2

Height of Floor from Rail Level: 4 ft 0 in

Average Weight Tare: 12 ton 12 cwt 2 qrs

Average Weight (Fully Loaded): 23 ton 19 cwt 2 qrs


Gerabak jenis ini digunakan untuk mengangkut barang - barang sejuk.

Sunday 13 September 2009

Sisian MSM Tampoi

Di dalam memberi dan menyediakan perkhidmatan yang baik kepada pelanggan, KTMB telah membina beberapa sisian (siding) yang digunakan untuk memuat atau menurunkan barang - barang.

Selalunya sisian dibina berhampiran dengan landasan utama kecuali beberapa sisian yang terletak jauh dari landasan utama contohnya Sisian Petronas Fertilizer (Kedah) di Gurun dan juga Sisian Perak Hanjoong Cement di Padang Rengas.
Sisian Tampoi - MSM dari udara.
Pada kali ini, aku ingin membawa kalian meninjau ke Sisian Syarikat Malayan Sugar Manufactures Sdn Bhd yang lebih dikenali sebagai Tampoi - MSM. Ianya amat istimewa kerana terletak berhampiran dengan rumah keluarga aku di Johor Bahru tu.

KM 750.5 arah ke Johor Bahru
Sisian perantaraan ini siap dibina sepenuhnya dan mula beroperasi mulai 29 januari 2003. Landasan utama sisian ini bercawang dari jalan ibu sebelah kanan mengikut arah turun di KM 750.75 di antara Stesen Kempas Baru dan Stesen Johor Bahru.

Poin untuk masuk ke Sisian Tampoi - MSMTerdapat Line No. 1, Line No. 2, Sisian Buntu Utara dan Sisian Buntu Selatan di dalam kawasan sisian ini. Di bawah ini adalah gambar Sisian Buntu Sebelah Selatan.

Ini pula pintu masuk ke Sisian Tampoi - MSM. Pintu ini akan dibuka apabila ada pergerakan tren yang masuk ke sisian ini. Di sini juga boleh kita lihat platform bekas Perhentian Tampoi. Perhentian ini digunakan sewaktu perkhidmatan relbus beroperasi di sektor Kulai - Singapura - Kulai. Setelah perkhidmatan relbus ditamatkan, perhentian ini tidak terurus dan terbiar.

Platform Perhentian Tampoi

Signboard Part 11

Aku teruskan lagi siri signboard ini.

Tetapi, pada siri ini aku mengucapkan berbanyak terima kasih kepada teman baik ku yang bernama Benny Ooi. Beliau adalah seorang ahli perniagaan yang menjalankan urusan businessnya di luar negara. Beliau memang amat berminat dengan keretapi di Malaysia sehingga sanggup meredah hutan belantara semata - mata mahu mencari dan menjejaki stesen keretapi yang lama mahupun yang baru.

Kita lihat hasil beliau......

Perhentian Perai
Stesen Nibong TebalPerhentian Alor Pongsu
Stesen Bukit Merah
Stesen Pondok Tanjung
Perhentian Ulu Sepetang
Stesen Kamunting
Stesen Bukit Berapit
Perhentian Enggor
Stesen Salak North
Stesen Chemor
Stesen Tanjung Rambutan
Stesen Tasek
Terima Kasih Benny......