Pada tahun 1994, Jabatan Urusan Jalan telah menyusun semula wilayah penyelenggaraannya dari enam kepada lima. Objektif utamanya adalah untuk mendapatkan saiz jumlah gunatenaga yang sesuai dengan beban kerja bahagian penyelenggaraan landasan.
Jabatan ini juga terlibat dengan kerja - kerja penukaran landasan yang haus, memperbaiki sistem perparitan, menstabilkan kecuraman dan formasi, merekabentuk semua geomatri landasan dan kimpalan landasan.
Kecenderungan menggunakan khidmat kontraktor luar serta penggunaan mesin dalam kerja - kerja penyelenggaraan dan juga peningkatan penggunaan teknologi maklumat merupakan antara faktor pengurang jumlah kakitangan jabatan sejak kebelakangan ini.
Secara keseluruhan, struktur landasan telah diperkukuhkan dalam semua projek keretapi bagi memenuhi keperluan halaju yang tinggi dan operasi tren yang lebih berat. Ini dapat dicapai melalui penggunaan rel UIC 54 kg yang dikimpal secara berterusan, landasan tanpa sambungan walaupun melalui sesimpang, alas konkrit yang ditegaskan dahulu, sub - balas dan kusyen balas yang tebal dan sebagainya.



No comments:
Post a Comment