Seluruh jajaran landasan ibu dari Butterworth ke Johor Bahru telah dilawati pada siri - siri yang lalu. Pada siri kali ini, kalian akan dibawa untuk meninjau jajaran Kedah/Perlis bermula dari Penanti hingga ke Padang Besar. Panjang landasan cawangan ini adalah 157.8 kilometer.
Stesen Tasek Gelugor
Perhentian Kubang Menerong (sekarang)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Pinang Tunggal (sekarang)
Stesen Pinang Tunggal (dahulu)
Perhentian Sungai Toh Pawang (sekarang)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Sisian Malayan American Plantation (sekarang)
Sisian Malayan American Plantation (dahulu)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Gurun (sekarang)
Sisian Malayan American Plantation (dahulu)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Gurun (sekarang)
(Gambar dipinjam dari http://memori-kedah.net/)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Stesen Junun
(Gambar oleh Benny Ooi)
Perhentian Kobah (sekarang)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Perhentian Tokai (sekarang)
Perhentian Alor Belat
Stesen Alor Star
Stesen Anak Bukit (sekarang)
(Gambar dipinjam dari http://memori-kedah.net/)
(Gambar oleh Benny Ooi)
Gambar-gambar yang menarik...!
ReplyDeleteTahniah, tuan telah merakamkan satu kenangan yg sukar dicari.
ReplyDeletetahniah, mengimbau kenangan naik keretapi dulu dulu
ReplyDeleteinteresting photo, Alor Belat railway stop in memory
ReplyDeleteterima kasih kerana gambar gambar stesen keretapi.. terutama stesen keretapi Alor Belat .. banyak meninggalkan kenangan manis dimana keretapi adalah pengangkutan utama kami penduduk kampung di awal tahun 60an hingga 70an.
ReplyDeleteMasa dulu, setiap kali nak ke Alor Setar, kami akan tunggu keretapi di stesen Alor Belat . Keretapi pertama ke Alor Setar ialah jam 9:00 pagi dan keretapi paling lambat untuk balik dari Alor Setar ialah pukol 6:60 ptg .. kalau terlepas ,, bermakna terpaksa menapak kaki ..
Bila masa kemarau pulak, keretapi menjadi sumber air yg diberikan secara percuma oleh pemandu keretapi ..( pada masa dulu kepala keretapi menggunakan stim -air panas) ..
Rajin tuan mengumpulkan gambar stesen keretapi dulu2. saya kerap guna perkhidmatan pengangkutan ni masa kecik2 dulu sebab masa tu keretapi adalah satu2nya cara penduduk kpg saya mau ke luar kpg. kalau berbasikalpun kena kongsi dgn keretapi di jalan tepi landasan tu. sekarang masa dah berubah. tu pun ambil masa hampir 50 tahun nak dapat jalan tar mini. tapi sekarang tar mini tu dah rosak berlubang sana sini. agaknya nak tunggu menjelang PRU baru nak baiki sebab mau tunjuk kata pentadbir tu baik.
ReplyDeletesaya memang menghafal nama stesen2 ini dari bukit mertajam ke padang besar kerana saya berulang alik masa cuti sekolah dari tahun 1963 hingga 1967 disember. ketika itu bapa saya tinggal dan bertugas di padang besar dalam pasukan PSSG cawangan dari PDRM bagi mengawal sempadan. ketika itu keretapi yg digunakan adalah jenis thomas kepala hitam.
ReplyDeleteTerima kasih kerana merakamkan gambar yang sangat bernilai ini. Sudah tentu kita takkan dapat melihat lagi keindahan stesen lama seperti gambar2 ini di sebelah Pantai Barat Semenanjung Malaysia.
ReplyDelete