Monday 31 October 2011

DMU 6602 Berlanggar Dengan Lori Tangki Shell Di Sabah

Rata - rata blog di Malaysia malam ini menyiarkan kejadian keretapi dilanggar oleh lori tangki minyak di Sabah.
Dalam kejadian pukul 5.37 petang itu, Tren DMU No. 6602 dalam perjalanan dari Stesen Sekretariat ke Stesen Papar (Tren PS 104) berlanggar dengan sebuah lori tangki minyak Shell di Kepayan, berhadapan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu.

Dipercayai lori tangki tersebut telah bergesel dengan bahagian tepi sebelah kanan keretapi dan telah menyebabkan berlakunya percikan api sehingga tercetusnya letupan besar dan kemudiannya minyak yang dibawa oleh lori tersebut disambar api.
Ramai penumpang yang kehilangan barang-barang dan dokumen peribadi seperti MyKad dalam kejadian itu. Beberapa orang penumpang juga cedera ketika menyelamatkan diri menerusi tingkap-tingkap keretapi yang dipecahkan.
Aku merasa sedih bila mendapat tahu tentang kemalangan ini. Sedih kerana set DMU itu baru saja digunakan bagi tujuan operasi. Sedih lagi bila aku rasa kecuaian pemandu lori tangki telah menyebabkan kemalangan kerana tak mungkin pemandu DMU yang tersalah jalan kerana keretapi bergerak mengikut landasan yang disediakan lagipun tren sudah bersiap untuk berhenti di Stesen Putatan.

Haji Zaini selaku GM JKNS mengesahkan tiada kecederaan dalam kejadian yang berlaku. Syukurlah kerana tiada yang kehilangan nyawa.
Cuma aku nak ingatkan kepada semua pengguna jalanraya di sepanjang laluan keretapi tu, bila dah dengar loceng amaran dibunyikan dan pintu pagar telah ditutup, jangan nak jadi hero melintas landasan keretapi dengan sesuka hati.

Aku lihat dengan mata aku sendiri beberapa kejadian yang mana kereta dan motosikal kalau boleh mahu lepas dari sekatan palang di lintasan keretapi. Ada kalanya kereta masih di atas landasan ketika tren sudah begitu hampir. Mujur keprahatinan pemandu lokomotif JKNS yang terlatih dapat mengelak dari berlakunya kejadian yang tidak diingini.
Dengan berlakunya kejadian ini, Set DMU 6602 perlu dibaiki. Sebagai ganti, set jajaran tiga koc yang dihadiahkan oleh KTMB akan beroperasi dengan lokomotif Nombor 15101 atau 15102. Tahniah kepada JKNS kerana sudah ada perancangan awal menyediakan satu jajaran keretapi untuk orang ramai sekiranya set - set DMU mengalami kerosakan atau kemalangan.

No comments:

Post a Comment