KTM Komuter mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1995 apabila dua set EMU masing - masing meninggalkan Stesen Rawang pada jam 6.15 pagi dan Stesen Kuala Lumpur pada jam 6.27 pagi, untuk memulakan larian komersial pertama penuh bersejarah pada 14 Ogos 1995.
Sejak dari itu tren ini telah bermula menjelajah sehingga ke Tanjung Malim, Batu Caves, Pelabuhan Klang dan terbaru sudah sampai di Sungai Gadut.
Apa yang aku ingin kongsi bersama kalian pada kali ini adalah set - set komuter berserta jajarannya. Satu set EMU (Electric Multiple Unit) mempunyai tiga gerabak iaitu satu gerabak cab (tempat memandu komuter) di bahagian depan, sebuah trailer dan satu lagi cab di bahagian belakang.
Sebanyak 18 set komuter yang pertama telah dibeli dari Hungari. Ianya dikenali sebagai EMU KELAS 81.
SET | JAJARAN | ||
CAB | TRAILER | CAB | |
EMU 01 | C8101 | T8101 | C8102 |
EMU 02 | C8103 | T8102 | C8104 |
EMU 03 | C8105 | T8103 | C8106 |
EMU 04 | C8107 | T8104 | C8108 |
EMU 05 | C8109 | T8105 | C8110 |
EMU 06 | C8111 | T8106 | C8112 |
EMU 07 | C8113 | T8107 | C8114 |
EMU 08 | C8115 | T8108 | C8116 |
EMU 09 | C8117 | T8109 | C8118 |
EMU 10 | C8119 | T8110 | C8120 |
EMU 11 | C8121 | T8111 | C8122 |
EMU 12 | C8123 | T8112 | C8124 |
EMU 13 | C8125 | T8113 | C8126 |
EMU 14 | C8127 | T8114 | C8128 |
EMU 15 | C8129 | T8115 | C8130 |
EMU 16 | C8131 | T8116 | C8132 |
EMU 17 | C8133 | T8117 | C8134 |
EMU 18 | C8135 | T8118 | C8136 |
EMU 05 masih bertenaga
No comments:
Post a Comment