Saturday, 1 October 2011

Tren KTM Komuter Dan Jajarannya (Kelas 81)

EMU 01

KTM Komuter mula diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1995 apabila dua set EMU masing - masing meninggalkan Stesen Rawang pada jam 6.15 pagi dan Stesen Kuala Lumpur pada jam 6.27 pagi, untuk memulakan larian komersial pertama penuh bersejarah pada 14 Ogos 1995.

Sejak dari itu tren ini telah bermula menjelajah sehingga ke Tanjung Malim, Batu Caves, Pelabuhan Klang dan terbaru sudah sampai di Sungai Gadut.

Apa yang aku ingin kongsi bersama kalian pada kali ini adalah set - set komuter berserta jajarannya. Satu set EMU (Electric Multiple Unit) mempunyai tiga gerabak iaitu satu gerabak cab (tempat memandu komuter) di bahagian depan, sebuah trailer dan satu lagi cab di bahagian belakang.

Sebanyak 18 set komuter yang pertama telah dibeli dari Hungari. Ianya dikenali sebagai EMU KELAS 81
.

SET

JAJARAN

CAB

TRAILER

CAB

EMU 01

C8101

T8101

C8102

EMU 02

C8103

T8102

C8104

EMU 03

C8105

T8103

C8106

EMU 04

C8107

T8104

C8108

EMU 05

C8109

T8105

C8110

EMU 06

C8111

T8106

C8112

EMU 07

C8113

T8107

C8114

EMU 08

C8115

T8108

C8116

EMU 09

C8117

T8109

C8118

EMU 10

C8119

T8110

C8120

EMU 11

C8121

T8111

C8122

EMU 12

C8123

T8112

C8124

EMU 13

C8125

T8113

C8126

EMU 14

C8127

T8114

C8128

EMU 15

C8129

T8115

C8130

EMU 16

C8131

T8116

C8132

EMU 17

C8133

T8117

C8134

EMU 18

C8135

T8118

C8136


EMU 05 masih bertenaga
EMU 06 masih laju lagi
EMU 09 masih beroperasi
EMU 11 masih beroperasi dengan baik
EMU 17 dah jadi besi buruk kat Yad Rawang

No comments:

Post a Comment