Friday 28 March 2014

Signboard Part 22



Perjalanan menaiki keretapi di kawasan pendalaman Negeri Kelantan sememangnya member seribu satu pengalaman baru. Keretapi merentasi hutan tebal, menembusi terowong dan sesekali melalui jambatan yang begitu mendebarkan semua penumpangnya.

Aku memulakan ‘Signboard Part 22’ ini dengan menyiarkan gambar papantanda stesen…

Stesen Gua Musang
 
Perhentian Sungai Koyan
Perhentian Bertam

Perhentian Ulu Temiang

Stesen Manek Urai

Perhentian Pahi

Stesen Kuala Krai

Perhentian Sungai Nal

Stesen Temangan

Perhentian Sungai Kusial (gambar diambil dari sini)

Stesen Tanah Merah

Perhentian To’ Uban

Perhentian Chica Tinggi

Stesen Pasir Mas

Perhentian Kampung Machang

Perhentian Bunut Susu


Perhentian Kampung Kok Pasir

Stesen Tumpat

Stesen Gual Periok (stesen ini terletak dalam Landasan Cawangan Sungai Golok dan telah ditutup)

Signboard Part 21



Jauh perjalanan luas pemandangan. Begitulah yang terjadi kepada diri aku yang menempuh banyak perkara suka duka dalam kehidupan ini termasuklah sewaktu mengambil gambar semasa menaiki keretapi. Tak mengapalah… kita tinggalkan kisah itu dan teruskan dengan pengembaraan tentang papantanda nama stesen dan perhentian keretapi.

Kali ini aku akan membawa kalian menjelajah Landasan Cawangan Pantai Timur iaitu dari Gemas ke Gua Musang

Stesen Gemas

Stesen Bahau

Stesen Kemayan

Stesen Triang

Stesen Mengkarak

Stesen Mentakab

Stesen Kerdau

Stesen Kuala Krau

Stesen Mela

Stesen Padang Tengku

Perhentian Kampung Telang

Perhentian Bukit Betong

Stesen Merapoh

Stesen Gua Musang

Tahukah Anda - Apakah Lokomotif Diesel Pertama Yang Menggunakan Jajaran KTM?

Tahukah anda bahawa lokomotif diesel yang pertama menggunakan jajaran FMSR (kemudian KTM dan kini KTMB) adalah sebuah lokomotif diesel kepunyaan Negara Thai?

Berikut adalah petikan akhbar kepada kenyataan di atas yang dipetik dari keratan akhbar The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884 - 1942), 21 May 1932, Page 10:

 Berikut ini pula adalah rupabentuk lokomotif tersebut:
Maklumat lanjut tentang lokomotif ini boleh diperolehi di sini.

Wednesday 26 March 2014

Signboard Part 20



Keinginan aku untuk terus berkongsi dengan kalian mengenai papantanda nama stesen dan perhentian kini memasuki ‘Signboard Part 20’. 

Bahagian ini menyentuh ‘signboard’ yang terdapat di sepanjang Landasan Cawangan Batu Caves dan Landasan Cawangan Pelabuhan Klang. Jom kita tengok apa yang menariknya ‘signboard’ di kawasan Lembah Klang ini…

Perhentian Jalan Ipoh

Stesen Sentul

Stesen Batu Kentonmen

Stesen Kampung Batu

Perhentian Angkasapuri

Perhentian Pantai Dalam

Perhentian Jalan Templer

Perhentian Kampung Dato’ Harun

Perhentian Seri Setia

Stesen Setia Jaya

Stesen Subang Jaya

Stesen Batu Tiga

Perhentian Sungai Rengam

Stesen Shah Alam

Stesen Padang Jawa

Perhentian Bukit Badak