Tiada Lagi Tunai Untuk Albion
Brighton & Hove Albion tidak akan menerima lagi wang tunai dari kelab Aston Villa, berikutan perpindahan Gareth Barry ke Manchester City. Perpindahan itu dianggarkan bernilai £12 juta.
Pemain tengah England itu, yang memulakan kariernya sebagai pemain peringkat sekolah bersama Albion, dijangka akan menyempurnakan perpindahan beliau ke Eastlands minggu ini.
Gareth Barry kelahiran Sussex menyertai Aston Villa sebagai pelatih dalam tahun 1997, selepas memilih untuk tidak menerima tawaran skim perintis bersama Albion.
Sewaktu Gareth Barry menyertai Aston Villa pada 11 Ogos 1997, bayaran perpindahan hanyalah sebanyak £ 50,000 sahaja. Walau bagaimanapun, atas permintaan pengurusan Albion, pihak Tribunal Sukan di England telah memutuskan Villa perlu membayar pampasan tambahan kepada Albion selama mana beliau bermain untuk kelab Midlands itu.
Keseluruhan jumlah yang diterima oleh Albion adalah £1 juta, satu nilai yang agak tinggi bagi pemain peringkat sekolah (sama level macam peringkat MSSM aje kat Malaysia ni).
(sekadar mengisi masa lapang dan menyebarkan maklumat kepada orang yang ingin ambil tahu......)
Saturday, 6 June 2009
Monday, 1 June 2009
Selamat Hari Ibu
السلامعليكمورحمةاللهوبركاته
Orang kata aku lahir dari perut mak...
(bukan orang kata... tapi memang betul)
Bila lapar, yang suapkan aku... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku... mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut... mak
Bila bangun tidur, aku cari... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ... mak
Bila nak bermanja, aku dekati... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah... mak
Bila sedih, yang boleh memujuk ku hanya... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujuk ku cuma... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah... mak
Bila takut, yang tenangkan aku... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk... mak
Aku selalu teringatkan ... mak
Bila sedih, aku mesti talipon... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada... mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu... mak
Bila ada masalah, yang paling risau... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku... mak
Kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku... mak
Yang selalu nasihat aku... mak
Bila nak kahwin... orang pertama aku tunjuk dan rujuk... mak
Aku ada pasangan hidup sendiri...
Bila seronok, aku cari... pasanganku
Bila sedih, aku cari... mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada... pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada... mak
Bila bahagia, aku peluk erat... pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat... emakku
Bila nak bercuti, aku bawa... pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah... mak
Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu... aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu... aku ingat pasanganku
Selalu... mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu... aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya ...
Tapi kalau mak sudah tiada ...
MAKKKKK... RINDU MAK... RINDU SANGAT...
berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya...
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya...
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya...
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya....
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya...
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya...
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM 4.00
2) Tolong jaga adik : RM 4.00
3) Tolong buang sampah : RM 1.00
4) Tolong kemas bilik : RM 2.00
5) Tolong siram bunga : RM 3.00
6) Tolong sapu sampah : RM 3.00
Jumlah : RM17.00
Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu - PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata,
"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.
Sunday, 31 May 2009
Keretapi Kerajaan Selangor
Kisah mengenai Kuala Lumpur bermula pada tahun 1867 apabila seramai 87 orang pelombong China bertemu di Sungai Klang dalam usaha untuk mencari bijih timah yang mana mereka temui di Ampang. Dalam tempoh sebulan, 19 orang daripada mereka telah mati akibat penyakit malaria. Namun demikian, 150 orang lagi orang China sanggup menggadaikan nyawa mereka dan perlombongan bijih berkembang pesat. Seterusnya, bermulalah sistem keretapi.
Campurtangan Inggeris bermula pada tahun 1874 dan di negeri Selangor mereka mempunyai kedudukan dalam Kerajaan di Klang sehingga tahun 1884 apabila mereka berpindah ke Kuala Lumpur, yang mana telah membangun kepada sebuah pusat kecil perlombongan bijih.
Pengangkutan hasil perlombongan bijih ini adalah melalui Sungai Klang dan kos untuk menyewa bot adalah tinggi iaitu antara $35 hingga $40 untuk satu koyan (40 pikul) muatan. Pihak Kerajaan yang bergantung penuh kepada hasil bijih timah mengambil perhatian berat terhadap kos pengangkutan yang tinggi ini. Residen Inggeris telah menetapkan harga $20 tetapi kadar pengangkutan ini masih lagi dirasakan tinggi.
Difikirkan bahawa keretapi merupakan alternatif bagi mengurangkan kos ini di samping memendekkan tempoh masa perjalanan yang diambil berbanding dengan bot yang perlu melalui laluan yang berliku-liku sejauh 60 batu.
Dengan ini pembinaan laluan keretapi 'metre gauge" dicadangkan di antara Kuala Lumpur dan Bukit Kuda, kurang dari 2½ batu dari Klang iaitu di sebelah utara Sungai Klang. Peruntukan untuk membina laluan keretapi ini melebihi dari pendapatan yang diperolehi oleh Kerajaan. Pendapatan Kerajaan Negeri pada tahun 1882 hanyalah $300,425. Kebanyakan projek seperti pembinaan jalanraya, pembentungan, kesihatan, saliran, bangunan dan sebagainya adalah bergantung kepada pendapatan ini.
Kajian untuk pembinaan keretapi Kerajaan Selangor bermula pada April 1883 oleh seorang Jurutera yang dipinjamkan dari Kerajaan Ceylon (Sri Lanka) dan pada 23 Julai, acara pecah tanah yang pertama dilakukan. Sebelum akhir tahun, Jurutera yang kedua telah diperolehi dan tender-tender untuk membuat kerja-kerja tersebut telah ditawarkan.
Selain daripada peruntukan yang terhad, pembinaan landasan keretapi diteruskan dalam suasana yang tidak begitu menyenangkan.
Berlakunya hujan lebat dan kekurangan tenaga buruh menjejaskan kemajuan kerja. Penyakit pula menular dan meragut banyak nyawa. Pada tahun 1883 lebih daripada 50% daripada mereka yang menerima rawatan penyakit biri-biri telah mati. Penyakit kolera pula berleluasa, begitu juga dengan penyakit malaria dan lain-lainnya. Pada masa ini tiada sekolah untuk mengeluarkan tenaga terlatih dan juga tiada bahan-bahan untuk membuat kerja-kerja pembinaan. Relau batu-batan perlu dibina untuk mendapatkan batu-bata sena ubin dan kebanyakan bahan-bahan, tenaga kerja dan professional telah dibawa masuk dari luar negeri.
Satu-satunya pengangkutan antara Kuala Lumpur dan Klang hanyalah melalui Sungai Klang, walaupun terdapat sejauh 16 batu jalan tanpa tar dibina dari Damansara ke Kuala Lumpur. Tetapi jalan ini menimbulkan banyak masalah serta sukar untuk diselenggara khasnya pada musim hujan. Kereta lembu dan kuda juga diimpot. Jumlah penduduk negeri Selangor dianggarkan seramai 42,000 orang yang mana 30,080 adalah orang Cina. Dari 30,000 itu, seramai 20,000 orang terlibat dengan aktiviti perlombongan. Lain-lain penduduk bertaburan di Klang, Kuala Lumpur, Ulu Langat, Kuala Selangor dan Ulu Selangor.
Walaupun menghadapi berbagai masalah, kerja-kerja pembinaan tetap berjalan dan diharapkan apabila siap kelak, ia akan dapat meningkatkan pendapatan melalui komoditi utama iaitu bijih timah, produk-produk perhutanan untuk diekspot dan barang-barang pengguna yang diimpot untuk penduduk yang kecil jumlahnya ini. Pergerakan penduduk yang kecil jumlahnya ini diharapkan dapat mendatangkan hasil dari pengangkutan penumpang. Ahli ekonomi pada hari ini tentunya akan membuat analisis terlebih dahulu dari segi kos dan faedah serta kemungkinan cadangan pembinaan laluan keretapi akan diketepikan. Namun dengan keyakinan penuh Frank Swettenham, Residen Inggeris ketika itu, projek tersebut diteruskan dan beliau merupakan tenaga penggerak kejayaan projek pembinaan laluan keretapi ini.
Kontraktor yang melaksanakan projek tersebut ialah Mr Gordon. Beliau telah dapat mengumpulkan tenaga buruh seramai 874 orang berbangsa Cina, 113 India, 74 Melayu, 47 Jawa, 12 Sikh dan 6 orang Bengali menjadikan semuanya berjumlah 1,126 pada tahun 1884 untuk mengendalikan kerja-kerja pembinaan rel. Apabila terdapat kekurangan tenaga buruh, Kapitan China dan Taukeh Ah Yok tampil untuk membantu Kerajaan dengan membekalkan 500 orang buruh lombong. Sehingga Januari 1885 laluan keretapi dari Kuala Lumpur telah siap hingga ke Batu Tiga iaitu sejauh 13 baru. Selanjutnya laluan ke Bukit Kuda telah berjaya disiapkan dan dibuka pada September 1886. Talian taligraf dari Kuala Lumpur ke Klang sepanjang laluan keretapi telah juga dibina di bawah pengawasan Jurutera keretapi dan dibuka pada 1 Julai 1886.
Jumlah kos bagi pembinaan keretapi termasuk perbelanjaan awalan untuk kajian, pampasan, bangunan stesen, stokereta dan sebagainya adalah sebanyak $721,473. Ini menjadikannya $36,073 untuk setiap batu. Terdapat kerja-kerja penambakan dan pemotongan, pembinaan 45 penyangga dan pembentungan terbuka berukuran
dengan jarak antara 2 kaki hingga 7 kaki 6 inci, 11 gelegar besi jarak antara 6 kaki hingga 50 kaki pada pelbagai poin di sepanjang laluan. Batu balas untuk landasan diperolehi dari Batu Tiga dan Kuala Lumpur dan juga batu-batan hasil dari kerja-kerja pemotongan. Kontrak untuk bekalan kayu landasan diberikan kepada Messrs Hill and Rathborne yang membekalkan hampir 40,000 kayu landasan menjadikan jumlahnya 43,000. Kesemua kayu landasan diambil dari kayu-kayu tempatan. Kerja-kerja pemasangan kepingan besi dijalankan oleh kontraktor Bengali yang datang dari Rangoon. Jurutera yang mengawasi kerja-kerja tersebut ialah Mr. A. J. Spencer Moss.
Sejak mulanya lagi, perkhidmatan keretapi mendapat sokongan yang baik. Lalu lintas di Jalan Damansara terhenti hampir serta merta berikutan dengan pembukaan jalan keretapi dan kcbanyakan angkutan yang muatannya sebelum ini dibawa melalui jalan sungai antara Klang dan Kuala Lumpur, kini ditukar dengan menggunakan perkhidmatan keretapi.
Pada hari Rabu 15 September, 1886 majlis pembukaan telah diadakan di Stesen Bukit Kuda dan Kuala Lumpur, yang merupakan bangunan sementara yang diperbuat daripada kayu dan atapnya dari kepingan besi yang beralur. Sebuah koc selun (saloon car) telah membawa Tuan Yang Terutama Gabenor dan Lady Weld, Yang Teramat Mulia Sultan Selangor, Residen Inggeris dan lain-lain tetamu khas serta para pegawai manakala yang selainnya ditempatkan di koc kelas satu, dua dan tiga. Tren tersebut berlepas dari Bukit Kuda pada jam 9.40 pagi dan tiba di stesen Kuala Lumpur pada jam 11.15 pagi iaitu perjalanan yang mengambil masa selama 1 jam 35 minit tanpa sebarang gangguan. Pada masa itu terdapat seramai 130 orang penumpang. Istiadat penghormatan telah diberikan oleh Angkatan Polis Selangor yang diketuai oleh Mr. H. C. Syers. Residen Inggeris di Selangor, Mr. Rodger telah menyampaikan ucapan alu-aluan yang kemudiannya ucapan balas dibuat oleh Tuan Yang Terutama dan selanjutnya beliau membuka stesen tersebut dengan rasminya. Raja Laut dan Kapitan China juga telah menyampaikan ucapan bagi pihak penduduk tempatan, peniaga dan para pedagang, sebagai tanda penghargaan mereka kepada perkhidmatan keretapi.
Laluan pertama Keretapi Kerajaan Selangor telah beroperasi dengan jayanya dan telah memperolehi dividen sebanyak 5¾% pada tahun pertama operasi, iaitu tahun 1887 diikuti dengan 25% tahun- tahun berikutnya iaitu 1888 & 1889 dan pada tahun ke empat serta ke lima masing-masing memperolehi 21⅓% dan 17%. Dengan ini modal yang dilaburkan telah dapat dikumpulkan semula dalam jangkamasa yang singkat. Perkembangan perkhidmatan keretapi selanjutnya telah menghasilkan bukan sahaja pendapatan kepada Kerajaan tetapi juga telah dapat mengumpulkan aset yang boleh dimanfaatkan oleh generasi yang akan datang.
Setelah lebih daripada 100 tahun kewujudan keretapi, bukan sahaja laluan ini masih lagi beroperasi tetapi ia juga merupakan laluan pertama yang dipilih untuk program elektrifikasi. Kisah mengenai sistem keretapi adalah sesuatu yang panjang dan kompleks tetapi dengan pencerkaan yang ringkas ini diharap akan dapat memberi manafaat kepada generasi muda yang akan datang.
Campurtangan Inggeris bermula pada tahun 1874 dan di negeri Selangor mereka mempunyai kedudukan dalam Kerajaan di Klang sehingga tahun 1884 apabila mereka berpindah ke Kuala Lumpur, yang mana telah membangun kepada sebuah pusat kecil perlombongan bijih.
Pengangkutan hasil perlombongan bijih ini adalah melalui Sungai Klang dan kos untuk menyewa bot adalah tinggi iaitu antara $35 hingga $40 untuk satu koyan (40 pikul) muatan. Pihak Kerajaan yang bergantung penuh kepada hasil bijih timah mengambil perhatian berat terhadap kos pengangkutan yang tinggi ini. Residen Inggeris telah menetapkan harga $20 tetapi kadar pengangkutan ini masih lagi dirasakan tinggi.
Difikirkan bahawa keretapi merupakan alternatif bagi mengurangkan kos ini di samping memendekkan tempoh masa perjalanan yang diambil berbanding dengan bot yang perlu melalui laluan yang berliku-liku sejauh 60 batu.
Dengan ini pembinaan laluan keretapi 'metre gauge" dicadangkan di antara Kuala Lumpur dan Bukit Kuda, kurang dari 2½ batu dari Klang iaitu di sebelah utara Sungai Klang. Peruntukan untuk membina laluan keretapi ini melebihi dari pendapatan yang diperolehi oleh Kerajaan. Pendapatan Kerajaan Negeri pada tahun 1882 hanyalah $300,425. Kebanyakan projek seperti pembinaan jalanraya, pembentungan, kesihatan, saliran, bangunan dan sebagainya adalah bergantung kepada pendapatan ini.
Kajian untuk pembinaan keretapi Kerajaan Selangor bermula pada April 1883 oleh seorang Jurutera yang dipinjamkan dari Kerajaan Ceylon (Sri Lanka) dan pada 23 Julai, acara pecah tanah yang pertama dilakukan. Sebelum akhir tahun, Jurutera yang kedua telah diperolehi dan tender-tender untuk membuat kerja-kerja tersebut telah ditawarkan.
Selain daripada peruntukan yang terhad, pembinaan landasan keretapi diteruskan dalam suasana yang tidak begitu menyenangkan.
Berlakunya hujan lebat dan kekurangan tenaga buruh menjejaskan kemajuan kerja. Penyakit pula menular dan meragut banyak nyawa. Pada tahun 1883 lebih daripada 50% daripada mereka yang menerima rawatan penyakit biri-biri telah mati. Penyakit kolera pula berleluasa, begitu juga dengan penyakit malaria dan lain-lainnya. Pada masa ini tiada sekolah untuk mengeluarkan tenaga terlatih dan juga tiada bahan-bahan untuk membuat kerja-kerja pembinaan. Relau batu-batan perlu dibina untuk mendapatkan batu-bata sena ubin dan kebanyakan bahan-bahan, tenaga kerja dan professional telah dibawa masuk dari luar negeri.
Satu-satunya pengangkutan antara Kuala Lumpur dan Klang hanyalah melalui Sungai Klang, walaupun terdapat sejauh 16 batu jalan tanpa tar dibina dari Damansara ke Kuala Lumpur. Tetapi jalan ini menimbulkan banyak masalah serta sukar untuk diselenggara khasnya pada musim hujan. Kereta lembu dan kuda juga diimpot. Jumlah penduduk negeri Selangor dianggarkan seramai 42,000 orang yang mana 30,080 adalah orang Cina. Dari 30,000 itu, seramai 20,000 orang terlibat dengan aktiviti perlombongan. Lain-lain penduduk bertaburan di Klang, Kuala Lumpur, Ulu Langat, Kuala Selangor dan Ulu Selangor.
Walaupun menghadapi berbagai masalah, kerja-kerja pembinaan tetap berjalan dan diharapkan apabila siap kelak, ia akan dapat meningkatkan pendapatan melalui komoditi utama iaitu bijih timah, produk-produk perhutanan untuk diekspot dan barang-barang pengguna yang diimpot untuk penduduk yang kecil jumlahnya ini. Pergerakan penduduk yang kecil jumlahnya ini diharapkan dapat mendatangkan hasil dari pengangkutan penumpang. Ahli ekonomi pada hari ini tentunya akan membuat analisis terlebih dahulu dari segi kos dan faedah serta kemungkinan cadangan pembinaan laluan keretapi akan diketepikan. Namun dengan keyakinan penuh Frank Swettenham, Residen Inggeris ketika itu, projek tersebut diteruskan dan beliau merupakan tenaga penggerak kejayaan projek pembinaan laluan keretapi ini.
Kontraktor yang melaksanakan projek tersebut ialah Mr Gordon. Beliau telah dapat mengumpulkan tenaga buruh seramai 874 orang berbangsa Cina, 113 India, 74 Melayu, 47 Jawa, 12 Sikh dan 6 orang Bengali menjadikan semuanya berjumlah 1,126 pada tahun 1884 untuk mengendalikan kerja-kerja pembinaan rel. Apabila terdapat kekurangan tenaga buruh, Kapitan China dan Taukeh Ah Yok tampil untuk membantu Kerajaan dengan membekalkan 500 orang buruh lombong. Sehingga Januari 1885 laluan keretapi dari Kuala Lumpur telah siap hingga ke Batu Tiga iaitu sejauh 13 baru. Selanjutnya laluan ke Bukit Kuda telah berjaya disiapkan dan dibuka pada September 1886. Talian taligraf dari Kuala Lumpur ke Klang sepanjang laluan keretapi telah juga dibina di bawah pengawasan Jurutera keretapi dan dibuka pada 1 Julai 1886.
Jumlah kos bagi pembinaan keretapi termasuk perbelanjaan awalan untuk kajian, pampasan, bangunan stesen, stokereta dan sebagainya adalah sebanyak $721,473. Ini menjadikannya $36,073 untuk setiap batu. Terdapat kerja-kerja penambakan dan pemotongan, pembinaan 45 penyangga dan pembentungan terbuka berukuran
dengan jarak antara 2 kaki hingga 7 kaki 6 inci, 11 gelegar besi jarak antara 6 kaki hingga 50 kaki pada pelbagai poin di sepanjang laluan. Batu balas untuk landasan diperolehi dari Batu Tiga dan Kuala Lumpur dan juga batu-batan hasil dari kerja-kerja pemotongan. Kontrak untuk bekalan kayu landasan diberikan kepada Messrs Hill and Rathborne yang membekalkan hampir 40,000 kayu landasan menjadikan jumlahnya 43,000. Kesemua kayu landasan diambil dari kayu-kayu tempatan. Kerja-kerja pemasangan kepingan besi dijalankan oleh kontraktor Bengali yang datang dari Rangoon. Jurutera yang mengawasi kerja-kerja tersebut ialah Mr. A. J. Spencer Moss.
Sejak mulanya lagi, perkhidmatan keretapi mendapat sokongan yang baik. Lalu lintas di Jalan Damansara terhenti hampir serta merta berikutan dengan pembukaan jalan keretapi dan kcbanyakan angkutan yang muatannya sebelum ini dibawa melalui jalan sungai antara Klang dan Kuala Lumpur, kini ditukar dengan menggunakan perkhidmatan keretapi.
Pada hari Rabu 15 September, 1886 majlis pembukaan telah diadakan di Stesen Bukit Kuda dan Kuala Lumpur, yang merupakan bangunan sementara yang diperbuat daripada kayu dan atapnya dari kepingan besi yang beralur. Sebuah koc selun (saloon car) telah membawa Tuan Yang Terutama Gabenor dan Lady Weld, Yang Teramat Mulia Sultan Selangor, Residen Inggeris dan lain-lain tetamu khas serta para pegawai manakala yang selainnya ditempatkan di koc kelas satu, dua dan tiga. Tren tersebut berlepas dari Bukit Kuda pada jam 9.40 pagi dan tiba di stesen Kuala Lumpur pada jam 11.15 pagi iaitu perjalanan yang mengambil masa selama 1 jam 35 minit tanpa sebarang gangguan. Pada masa itu terdapat seramai 130 orang penumpang. Istiadat penghormatan telah diberikan oleh Angkatan Polis Selangor yang diketuai oleh Mr. H. C. Syers. Residen Inggeris di Selangor, Mr. Rodger telah menyampaikan ucapan alu-aluan yang kemudiannya ucapan balas dibuat oleh Tuan Yang Terutama dan selanjutnya beliau membuka stesen tersebut dengan rasminya. Raja Laut dan Kapitan China juga telah menyampaikan ucapan bagi pihak penduduk tempatan, peniaga dan para pedagang, sebagai tanda penghargaan mereka kepada perkhidmatan keretapi.
Laluan pertama Keretapi Kerajaan Selangor telah beroperasi dengan jayanya dan telah memperolehi dividen sebanyak 5¾% pada tahun pertama operasi, iaitu tahun 1887 diikuti dengan 25% tahun- tahun berikutnya iaitu 1888 & 1889 dan pada tahun ke empat serta ke lima masing-masing memperolehi 21⅓% dan 17%. Dengan ini modal yang dilaburkan telah dapat dikumpulkan semula dalam jangkamasa yang singkat. Perkembangan perkhidmatan keretapi selanjutnya telah menghasilkan bukan sahaja pendapatan kepada Kerajaan tetapi juga telah dapat mengumpulkan aset yang boleh dimanfaatkan oleh generasi yang akan datang.
Setelah lebih daripada 100 tahun kewujudan keretapi, bukan sahaja laluan ini masih lagi beroperasi tetapi ia juga merupakan laluan pertama yang dipilih untuk program elektrifikasi. Kisah mengenai sistem keretapi adalah sesuatu yang panjang dan kompleks tetapi dengan pencerkaan yang ringkas ini diharap akan dapat memberi manafaat kepada generasi muda yang akan datang.
Brighton and Hove Albion FC
Tak lama tadi saya bercerita tentang papan tanda keretapi, sekarang lak nak cerita tentang bolasepak.
Musim bolasepak di Eropah berakhir selepas pasukan Barcelona mengalahkan Manchester United 2 - 0 dalam perlawanan akhir Champions League. Tahniah buat Barcelona, buat MU cuba lagi pada musim akan datang.
Saya lebih meminati sebuah kelab yang bertarung di Bahagian Satu iaitu Brighton & Hove Albion. Kelab ini tidak mempunyai sejarah yang baik dalam penglibatan mereka sejak ditubuhkan pada tahun 1901.
Pernah memenangi Perisai Sumbangsih (Charity Shield) pada tahun 1910 dengan mengalahkan Aston Villa 1 - 0. Kemudian menjadi Naib Johan Piala FA Inggeris tahun 1983 selepas tewas 0 - 4 kepada Manchester United dalam perlawanan ulangan. Dalam perlawanan pertama, kedua - dua pasukan seri 2 - 2 dalam satu perlawanan yang menarik.
Kelab ini tidak mempunyai pemain - pemain yang ternama. Namun begitu, nama - nama seperti Gareth Barry (kini di Aston Villa) dan Bobby Zamora (kini di Fulham), lahir daripada program pembangunan belia kelab ini.
Semoga pengurus pasukan, Russell Slade boleh berbuat sesuatu pada musim akan datang.
'GO BRIGHTON GO'
Subscribe to:
Posts (Atom)