Sejarah Laluan Keretapi Port Weld – Taiping
Lanjutan daripada artikel yang bertajuk 'Sejarah Pembukaan Landasan Port Weld' yang telah disiarkan pada 7 Mac 2011.
Miles |
TP |
17. PORT WELD BRANCH LINE |
|
|
0 |
0/0 |
Taiping Station |
|
0m75ch |
0/19 |
Tekka Taiping Siding |
|
0m76ch |
0/20 |
Taiping Tin Dredging Company Siding |
|
1m5ch |
|
Taiping Consolidated Siding |
|
Simpang Station Level Crossing (within station limit) |
||
|
2½ |
|
Simpang Station |
|
3m53ch |
|
Jebong Siding |
|
5 |
|
Matang Road Halt |
|
7½ |
7/6 |
Port
Weld Station |
Sejak daripada tarikh itu (7 Mac 2011), pelbagai penemuan berkaitan dengan landasan Port Weld – Taiping ini telah ditemui. Aku telah beberapa kali berkunjung ke Arkib Negara Malaysia, Jalan Duta, Kuala Lumpur dan Perpustakaan Akademi KTMB yang terletak di Batu Gajah, Perak dalam usaha untuk mendapatkan apa-apa maklumat tentang keretapi di masa dahulu. Aku mengambil sedikit masa untuk menyemak bahan-bahan yang diperolehi sebelum membuat catatan berkaitan dengan apa yang ada di sepanjang landasan dari Taiping ke Port Weld tu.
Sebelum aku menulis dengan panjang lebar, aku ingin ceritakan sedikit tentang sejarah landasan ini.
Peta laluan keretapi yang lurus dari Taiping ke Port Weld.
Semua sedia maklum bahawa keretapi antara Port Weld - Taiping - Port Weld telah dimulakan sejak 1 Jun 1885. Pada masa itu, terdapat cuma terdapat dua perjalanan tren ke dua-dua hala, satu di sebelah pagi dan satu di sebelah petang.Antara hasil perlombongan yang terdapat di Larut.
Apabila landasan antara Tapah Road – Teluk Anson dibuka dalam tahun 1895, dagangan Pelabuhan Port Weld mengalami kemerosotan. Tahun 1896 menyaksikan nilai import di Port Weld sekadar $ 876,000 berbanding nilai impot di Pelabuhan Teluk Anson sebanyak $ 1,120,000.
Menjelang tahun 1898, Pelabuhan Teluk Anson telah menjadi pelabuhan utama di Perak menggantikan Pelabuhan Port Weld. Banyak syarikat perkapalan telah menghentikan operasi di Port Weld. Perkhidmatan keretapi Port Weld – Taiping – Port Weld telah dikurangkan bagi mengurangkan kos operasi.
Jadual Perjalanan Tren Tahun 1927
Jadual Perjalanan Tren Tahun 1947.
Okay... sekarang kita mulakan perjalanan menuju ke Port Weld.
Kemudahan yang ada di Stesen Taiping dan Stesen Port Weld pada tahun 1963.
Menghala sedikit ke arah Barat kita akan temui Sisian Tekka Taiping. Sisian ini terletak di sebelah kanan landasan arah ke Port Weld kira-kira 75 rantai dari Stesen Taiping.. Tekka Taiping Dredging adalah sebuah syarikat yang menjalankan aktiviti perlombongan bijih timah. Lombong syarikat ini terletak berhampiran dengan landasan keretapi. Terdapat rangkaian keretapi ringan yang menghubungkan kawasan perlombongan dengan landasan keretapi bagi memudahkan penghantaran hasil perlombongan ke Port Weld.
Tidak jauh dari Sisian Tekka Taiping adalah Sisian Taiping Tin Dredging Company. Sisian ini terletak di sebelah kiri landasan arah ke Port Weld kira-kira 76 rantai dari Stesen Taiping (jaraknya cuma 1 (satu) rantai dari Sisian Tekka Taiping). Sama seperti Tekka Taiping, syarikat Taiping Tin ini juga menjalankan aktiviti perlombongan. Satu rangkaian keretapi ringan juga telah dibina untuk disambungkan dengan landasan keretapi bagi memudahkan penghantaran hasil perlombongan ke pelabuhan Port Weld.
Berkedudukan 1 batu 5 rantai dari Stesen Taiping adalah Sisian Taiping Consolidated (sekarang ini dikenali sebagai YTL Land & Development Berhad). Tidak banyak maklumat yang diperolehi berkenaan dengan sisian ini kerana ianya dibuka untuk satu waktu yang agak singkat.
Kira-kira dua batu setengah dari Stesen Taiping adalah Stesen Simpang. Nama SIMPANG diambil daripada kedudukan pekan yang mana landasan keretapi dan jalanraya bersilang. Pekan Simpang adalah sebuah pekan tempat penduduk kampung dan ladang sekitarnya untuk mendapatkan keperluan harian. Boleh dikatakan semua keretapi penumpang laluan Taiping – Port Weld – Taiping berhenti di stesen ini.
Sungguhpun begitu, oleh kerana pertumbuhan yang pesat bermula dari Taiping telah melihatkan sistem jalanraya bertambah baik. Kenderaan persendirian semakin bertambah dan menyebabkan kurangnya orang ramai menggunakan perkhidmatan keretapi. Dengan menggunakan kenderaan sendiri, orang ramai boleh ke Bandar taiping atau Pekan Port Weld pada bila-bila masa sedangkan jika ingin menaiki keretapi, perlulah mengikut jadual perjalanan tren yang telah ditetapkan. Jarak antara Taiping dan Port Weld menggunakan jalanraya.
Akhirnya Stesen Simpang dituruntaraf menjadi sebuah perhentian pada 1 Januari 1924 sebelum ditutup sepenuhnya beberapa tahun kemudian.
Antara peninggallan keretapi yang masih boleh dilihat adalah tiang telegraf yang terletak dalam kawasan Pekan Aulong. Gambar kredit kepada https://museumvolunteersjmm.com/2020/09/27/all-because-of-tin/
Selepas Stesen Simpang, kira-kira pada kedudukan 3 batu 53 rantai dari Stesen Taiping adalah Sisian Jebong yang terletak di sebelah kiri landasan arah ke Port Weld.
Kira – kira liima batu dari Stesen Taiping adalah Perhentian Matang Road. Ada banyak penerbitan yang menyatakan bahawa Matang Road itu adalah sebuah stesen. Tetapi aku tidak menjumpai fakta yang menunjukkan wujudnya sebuah stesen yang dikenali sebagai Stesen Matang Road. Banyak juga rujukan yang aku buat sekadar menunjukkan ianya sebuah perhentian. Mungkin kalian di luar sana mempunyai maklumat tentang benarnya Perhentian Matang Road ini adalah sebuah stesen.
Keratan akhbar The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser, bertajuk European's 54 Years In Malaya yang disiarkan pada 25 April 1939, Mukasurat 7 menulis:
Perhentian Matang Road ini pada asalnya berfungsi untuk orang ramai terutamanya pekerja pejabat dan anak-anak yang bersekolah samada di Port Weld atau Taiping. Pihak FMSR telah memberikan potongan harga tiket istimewa untuk seminggu atau sebulan kepada orang ramai untuk menggalakkan mereka menggunakan perkhidmatan keretapi.
Di sepanjang laluan antara Matang Road dan
Port Weld, pada masa dahulu dipenuhi dengan hutan dan sedikit ladang getah. Malah pada hari ini masih kelihatan kawasan paya bakau di berhampiran bekas landasan.
Akhirnya kita tiba di Stesen Port Weld yang terletak kira-kira tujuh setengah batu dari Bandar Taiping. Sebuah bangunan stesen dan beberapa buah gudang terdapat di sini. Sungguhpun begitu hanya sebuah gudang yang masih tinggal kini dan digunakan sebagai pelantar untuk nelayan menaikkan hasil tangkapan.
Gambar sumber dari Perpustakaan Akademi KTMB (MyRA), Batu Gajah, Perak.
Seperti mana punca Perhentian Matang Road dan Stesen Simpang ditutup, Stesen Port Weld ini juga ditamatkan operasinya secara rasmi pada 17 Januari 1972. Persaingan yang sengit dari perkhidmatan jalanraya telah mengubah segalanya. Tinggallah sejarah yang menyatakan bahawa pernah suatu masa dahulu wujud landasan keretapi yang menghubungkan Taiping dengan Port Weld atau Kuala Sepetang.
Maka berakhirlah perjalanan kita. Kita akhiri dengan satu lagi gambar dari teman di FB.