Saturday, 16 June 2012

Tukang Besi Di Bengkel Keretapi

Tukang Besi Di Bengkel Keretapi - Siti Zainon Ismail

dia lelaki muda dari lembah
tak sempat menatap mata ayah
menggenggam hidup warisan alam
menukul besi
menggelek tayar keretapi
wajah merah memain percikan bunga api
ia mengetuk bersama siul kenari dunia baru
menggiling percaturan nafas
tanpa mengenal jalur kesal
demi upah semangkuk sup awal bulan

dia lelaki tiga zaman
telah dilengkuhnya fajar kelabu
telah disilangnya keringat siang
dia lelaki penakluk malam
menyentik hujan
silih berganti
jari kematunya masih mengetuk jeriji
seperti juga setia dia
menghitung malam
di bengkel tua istirehat seminit berbantal besi
di tuangnya kopi sisa semalam
masih juga ia bertasbih
senyum mengenangi Dia.

sebatilah alam yang dihirup
darah keringat
demi anak-anak
bisakah satu ketika
putera sulung mengubah haluan?

tukang besi di bengkel keretapi
dialah ayahku
dialah pamanku
abang-abangku
itulah adik-adikku

tapi kalau kalian anak-anakku
kini, harus terdidik dari akademi tukang
yang tak lagi menjadi kuda tunggangan.


1984

Laman Facebook Bait Al-Amin

ASSALAMMUALAIKUM PARA PENGUNJUNG...

UNTUK BERITA-BERITA TERKINI ANAK-ANAK YATIM BAIT AL-AMIN JEMPUTLAH BERTANDANG KE LAMAN FACEBOOK KAMI:   

RUMAH ANAK-ANAK YATIM BAIT AL-AMIN PARIT @ BAIT AL-AMIN

Suatu Pagi Di Setiawangsa

Keadaan berjerubu melanda persekitaran Kuala Lumpur pagi ini (Sabtu, 16 Jun 2012). Lihatlah keadaan dari rumah aku pada jam 07.45 pagi tadi.









Keadaan kekal sehingga jam 9.00 pagi dengan matahari yang menyinarkan cahayanya tidak mampu untuk mengatasi keadaan yang seakan-akan berkabus.

Friday, 15 June 2012

Berpindah..

Mulai hari ini semua berita mengenai bolasepak terutamanya yang melibatkan pasukan Brighton & Hove Albion telah berpindah ke http://www.malaysianseagulls.blogspot.com/.

Terima kasih di atas sokongan semua pihak selama ini dalam menyokong kelab yang akan terus beraksi dalam Liga Kejuaraan pada musim 2012/13.

moving aimation

Thursday, 14 June 2012

Musim bolasepak England bagi Musim 2011/12 telah pun berakhir. Kini pasukan kebangsaan England sedang bertarung dalam EURO 2012.

Bolasepak di England bagi Musim 2012/13 akan bermula pada 18 Ogos 2012 dan berakhir pada 19 Mei 2013.

Berikut adalah senarai lengkap 'turun-naik' bagi musim 2011/12: 

Turun ke Liga Kejuaraan:
    Bolton Wanderers
    Blackburn Rovers
    Wolverhampton Wanderers

Naik ke Liga Perdana England:
    Reading
    Southampton
    West Ham United

Turun ke Liga 1:
    Portsmouth
    Coventry City
    Doncaster Rovers

Naik ke Liga Kejuaraan:
    Charlton Athletic
    Sheffield Wednesday
    Huddersfield Town

Turun ke Liga 2:
    Wycombe Wanderers
    Chesterfield
    Exeter City
    Rochdale

Naik ke Liga 1:
    Swindon Town
    Shrewsbury Town
    Crawley Town
    Crewe Alexandra

Turun ke Liga Konfederasi Kebangsaan:
    Hereford United
    Macclesfield Town

Naik ke Liga 2:
    Fleetwood Town
    York City


Berikut pula sebahagian daripada pemenang piala-piala yang dipertandingan dalam bolasepak di England musim lepas.


Pemenang Perisai Sumbangsih: Manchester United

Pemenang Piala FA England: Chelsea

Pemenang Piala Carling: Liverpool

Pemenang 'Football League Trophy': Chesterfield  

Pemenang FA Trophy: York City

Pemenang FA Vase: Dunston UTS

Pemenang Piala FA Wanita: Birmingham City

Pemenang Piala FA Belia: Chelsea

... he he he sekadar nak berseronok aje.... Malaysia tetap di hati aku....

Perkhidmatan ETS Ipoh – Seremban – Ipoh



Berkuatkuasa 9 Jun 2012 yang lalu, ETS telah memperkenalkan semula perkhidmatan bagi Sektor Ipoh – Seremban – Ipoh. Selepas mendapat permintaan hangat daripada para penumpang, pengurusan KTMB telah bersetuju untuk menyediakan dua perkhidmatan harian dan empat perkhidmatan pada hujung minggu.

Para penumpang boleh merujuk kepada jadual di bawah:

ETS dari Ipoh ke Seremban:
Tren ET61 – Berlepas dari Ipoh pada jam 0700. Singgah di KL Sentral pada jam 0924. Tiba di Seremban pada jam 1025.
Tren ET63 – Berlepas dari Ipoh pada jam 1400. Singgah di KL Sentral pada jam 1624. Tiba di Seremban pada jam 1725.

ETS dari Seremban ke Ipoh.
Tren ET62 – Berlepas dari Seremban pada jam 1055. Singgah di KL Sentral pada jam 1155. Tiba di Ipoh pada jam 1432.
Tren ET64 – Berlepas dari Seremban pada jam 1755. Singgah di KL Sentral pada jam 1901. Tiba di Ipoh pada jam 2132.

Nota:
Tren No. ET61 dan ET62 akan dilarikan setiap Sabtu dan Ahad.
Tren No. ET63 dan ET64 akan dilarikan setiap hari termasuk Sabtu dan Ahad.

Para penumpang boleh membeli tiket masing-masing 30 hari sebelum tarikh perjalanan.

98,000 Guna Komuter Setiap Hari

KUALA LUMPUR 11 Jun – Perkhidmatan komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menunjukkan keberkesanan apabila secara purata 98,000 pengguna menggunakan perkhidmatan itu setiap hari sepanjang lima tahun ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, Stesen KL Sentral mencatat purata harian tertinggi dengan 19,487 orang diikuti MidValley (6,135), Bank Negara (5,055), Sungai Buloh (4,072) dan Bandar Tasik Selatan (4,061).

Menurutnya, KTMB telah merangka perancangan lanjut dalam jangka pendek dan panjang melalui inisiatif di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) seperti perolehan 38 set komuter enam koc

“Ia bertujuan meningkatkan mutu perkhidmatan komuter di samping peningkatan kekerapan perjalanan daripada 15 minit pada waktu puncak dan 30 minit pada waktu luar puncak kepada masing-masing 10 dan 20 minit,” katanya menjawab soalan Tan Sri Ong Ka Ting(BN-Kulai).

  
Nota: Macam yang telah aku beritahu beberapa hari sebelum ini, orang ramai dah mula memilih keretapi sebagai mod pengangkutan masa kini. Tahniah buat KTMB dan Kerajaan Malaysia atas perkembangan baik ini.
 

Tuesday, 12 June 2012

England..1 Perancis..1


England mencatat keputusan 1-1 ketika menentang Perancis dalam perlawanan pembukaan Kumpulan D EURO 2012 yang berlangsung di Donbass Arena, Donetsk, Ukraine awal pagi tadi.

England menjaringkan gol menerusi Joleon Lescott pada minit ke-30 sebelum disamakan oleh Samir Nasri pada minit ke-39. Samir Nasri juga telah dipilih sebagai Pemain Terbaik Perlawanan.

Dalam satu lagi perlawanan Kumpulan D yang berlangsung di Stadium Olimpik, Kiev, pasukan tuan rumah bersama Ukraine mengalahkan Sweden 2-1.

Perlawanan seterusnya dalam kumpulan ini adalah pada 15 Jun 2012 iaitu Ukraine melawan Perancis di Donbass Arena, Donetsk manakala England akan menentang Sweden di Stadium Olympic, Kiev

SENARAI PEMAIN

ENGLAND
    1. Joe Hart
    2. Glen Johnson
    6. John Terry
    15. Joleon Lescott
    3. Ashley Cole
    16. James Milner
    4. Steven Gerrard
    17. Scott Parker  (77)
    20. Alex Oxlade-Chamberlain  (77)
    11. Ashley Young
    22. Danny Welbeck  (90)

    SIMPANAN
    13. Robert Green  (GK)
    7. Theo Walcott  (90)
    8. Jordan Henderson  (77)
    9. Andy Carroll
    12. Leighton Baines
    14. Phil Jones
    18. Phil Jagielka
    19. Stewart Downing
    21. Jermain Defoe  (77)
    23. Jack Butland  (GK)

PERANCIS
    1. Hugo Lloris
    2. Mathieu Debuchy
    4. Adil Rami
    5. Philippe Mexes
    3. Patrice Evra
    11. Samir Nasri
    6. Yohan Cabaye  (84)
    18. Alou Diarra
    15. Florent Malouda  (84)
    7. Franck Ribery
    10. Karim Benzema

    SIMPANAN
    16. Steve Mandanda  (GK)
    9. Olivier Giroud
    12. Blaise Matuidi
    13. Anthony Reveillere
    14. Jeremy Menez
    17. Yann M'Vila
    19. Marvin Martin  (84)
    20. Hatem Ben Arfa  (84)
    21. Mathieu Valbuena
    22. Gael Clichy
    24. Laurent Koscielny
    23. Cedric Carrasso  (GK)


Monday, 11 June 2012

Mengenang Dikau Kembali

Betapa pilu hatiku
Mengenang dikau oh sayang
Telah kau tinggal pergi

Bertahun lalu

Kutahu isihatimu
Mengharap kasih mesra
Kerna ayah dan bonda
Terhalang cinta mesra

Kasih yang telah kau beri
Subur menghias kalbu
Biar musim berganti
Mekar selalu

Kupinta izin darimu
Beri sekadar waktu
Sabarlah kau menanti
Aku kembali
Kenanglah daku oh kasih
Dalam doamu

Terbayang wajah jelita
Mengalir air mata
Pasti di suatu masa
Kita bersua

Hadith Pilihan


Dengki Dan Irihati Biarlah Pada Tempatnya 

Hadith :
Rasulullah s.a.w. Bersabda bermaksud: “Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu ke jalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain”.

Keretapi - Sudah Ada Peminatnya Yang Tersendiri

Menaiki keretapi memang sudah menjadi satu hobi aku. Tak kiralah pada masa cuti atau tidak, asal ada kelapangan pasti aku akan mengembara dengan menaiki keretapi. Banyak benda yang aku perolehi pada trip kali ini, tapi yang aku ingin ceritakan kepada kalian semua adalah tentang kesedaran orang ramai untuk mula menggunakan perkhidmatan keretapi menuju ke destinasi mereka samada di kawasan bandar ataupun kampung pendalaman.

1 Jun 2012,  aku menaiki Tren No. 1 Ekspres Rakyat dari Seremban menuju ke Johor Bahru. Tempat duduk pun kira nasib baik dapat sebab boleh dikatakan semua 'seat' telah habis dijual.

Apa yang menarik, penumpang tren ini terdiri daripada pelbagai kaum dan mempunyai latar belakang yang berbeza. Dari kalangan pegawai tinggi kerajaan hinggalah penanam sayur, orang tua dan anak kecil, serta pelancong asing, semuanya memilih untuk naik keretapi. Alasannya hampir sama iaitu tambang keretapi MURAH, koc keretapi memberi keselesaan kepada penumpang untuk perjalanan jauh dan yang paling best, boleh beli tiket dalam tren walaupun tiket dah habis.

Sebahagian penumpang Tren No. 1 Ekspres Rakyat yang telah tiba di destinasi masing-masing
 Duduklah kejap, penat nie......
 Tengok ni... satu keluarga naik keretapi!

Ini pula sebahagian penumpang yang bersedia untuk menaiki Tren No. 92 Shuttle dari Woodlands ke Kuala Lipis pada 2 Jun 2012.
 Ramai penumpang yang menaiki tren di sepanjang perjalanan. Yang paling seronok pastinya anak-anak yang jarang dapat naik keretapi.
 Walaupun pihak KTMB telah menambah satu koc, tetapi masih ramai lagi yang berdiri sebab tak dapat duduk. Kebiasaannya untuk Tren Shuttle No. 92 ini cuma ada dua koc sahaja.
 Mujurlah kakak 'cleaner' ni tak merungut sewaktu menjalankan tugasnya. Bila dah ramai penumpang, kalian faham-fahamlah sendiri keadaan dalam koc. Tahniah lah kakak!
 Macam yang aku tulis tadi, penumpang keretapi kini mempunyai berbagai kaum dan bangsa yang tinggal di bandar-bandar besar atau kampung-kampung pendalaman
 Di bandar besar seperti Mentakab ini, jangan ceritalah. Punyalah ramai yang menunggu ketibaan keretapi. Mengapa mereka tak naik bas?

Ini pula gambaran di KL Sentral pada pagi 3 Jun 2012 sewaktu ketibaan Tren No. 29 Senandung Wau dari Tumpat 
Pada pengamatan aku, ramai yang menaiki keretapi pada musim cuti sekolah yang baru lalu kerana mahu mengelakkan kesesakan di lebuhraya. Sudahlah kos minyak kereta dan tol lebuhraya yang tinggi, harga makanan dan minuman yang agak tinggi di sepanjang lebuhraya juga menjadi penyebab bagi sesebuah keluarga untuk menaiki keretapi bagi sesuatu perjalanan yang jauh. Itu belum masuk bab keletihan sewaktu memandu dan kerenah anak-anak kecil dalam kereta.

Dalam pada itu, apa yang aku alami baru-baru ini juga boleh kalian jadikan panduan. Perkhidmatan bas ekspres dah jadi macam perkhidmatan bas henti-henti. Jika kalian naik bas dari Terminal Bas Sepadu Bandar Tasek Selatan menuju ke Segamat, perjalanan akan mengambil masa lebih kurang dua setengah jam (tidak termasuk kesesakan jalanraya atau lain-lain hal seperti kerosakan bas atau kemalangan). Bas akan berhenti di Tampin, kemudian singgah di Gemas sebelum menamatkan perjalanan di Segamat. Mengapa jadi begini? Kalian jawablah sendiri.

Dalam pada itu, pihak KTMB haruslah fikirkan sama tentang keselesaan penumpang dalam tren. Apa yang terjadi pada penumpang Tren No. 92 Shuttle Woodlands - Kuala Lipis pada 2 Jun 2012, seharusnya diberi perhatian. Tiga koc telah disediakan untuk perjalanan itu tetapi penghawa dingin cuma berfungsi untuk sebuah koc sahaja. Para penumpang kepanasan sejak dari awal mula perjalanan lagi. Kakitangan Fleet telah berusaha untuk membaiki kerosakan sewaktu tren tiba di Stesen gemas, tetapi mereka juga gagal untuk membaikinya.

Cuba-cubalah pihak pengurusan KTMB mencari inisiatif bagi mengatasi masalah ini. Pelanggan dah mula ramai, buatlah yang terbaik. Jangan bagi pelanggan lari pulak.......

Manakah Haiwan?

Mungkin agak kasar atau kurang sopan tajuk siaran aku kali ini. Tetapi aku sekadar ingin menyuarakan pendapat untuk kita fikirkan bersama.

Pada 1 Jun 2012 sewaktu menaiki keretapi dari Seremban menuju ke Johor Bahru, aku dapat lihat banyak haiwan berkeliaran di tepi landasan keretapi terutamanya di sepanjang laluan dari Seremban ke Gemas. Pada pengamatan aku, pihak kontraktor pembinaan Projek Landasan Berkembar Elektrifikasi Seremban – Gemas telah memasang pagar di kiri dan kanan landasan bagi mengelakkan berlakunya pencerobohan samada oleh manusia atau haiwan. Tetapi malangnya ada segelintir ‘haiwan’ yang pandai memotong pagar untuk kepentingan sendiri.



Lihatlah gambar di atas dan buat komen kalian sendiri. Aku tak nafikan bahawa pemandu lokomotif yang ada dalam KTMB adalah pemandu lokomotif yang terlatih. Begitu juga dengan pemandu lokomotif rendah yang sentiasa memberikan penumpuan 110% sewaktu mengendalikan lokomotif. Tetapi sebagai manusia biasa, kesilapan boleh berlaku pada bila-bila masa. Pada waktu siang, pemandu lokomotif boleh mengelak daripada melanggar kumpulan lembu-lembu tersebut; tetapi jika di waktu malam bagaimana?

Jika sesebuah lokomotif melanggar lembu-lembu tersebut, sudah tentu ianya akan menyusahkan banyak pihak terutamanya pengurusan KTMB dan penumpang Tren Antarabandar.

Jadi bagaimana untuk mengatasi masalah 'haiwan-haiwan' berkenaan? Kurangnya kesedaran sivik mungkin akan menimbulkan banyak bencana. Aku selalu terdengar rungutan daripada 'haiwan-haiwan' itu yang marah apabila haiwan ternakan mereka mati atau cedera dilanggar keretapi dan sebagai balasan, mereka akan membaling batu ke arah tren penumpang yang melalui 'kawasan mereka'. Adakah ini adil?

Perkara ini akan berterusan sekiranya pihak berwajib tidak mengambil tindakan yang lebih tegas. Buatlah apa yang patut sebelum ada yang menjadi mangsa kepada tindakan 'haiwan' tersebut.