Thursday 4 March 2010

England..3 Mesir..1

England mencatat kemenangan 3 - 1 mengatasi juara Afrika, Mesir dalam perlawanan bolasepak persahabatan antarabangsa di Stadium Wembley, London sebentar tadi.

Dua jaringan dari pemain gantian, Peter Crouch (minit ke-57 dan 80) serta jaringan seorang lagi pemain gantian, Shaun Wright-Phillips (minit ke-75), sudah cukup buat pasukan bimbingan Fabio Capello ini memadam gol pendahuluan Mesir jaringan Mohamad Zidan di minit ke-23 separuh masa pertama.
Perlawanan yang menghiburkan ini disaksikan oleh 80,602 orang penonton yang hadir dalam keadaan hujan gerimis sekitar Kota London ini.

Wednesday 3 March 2010

Senarai Terkini Pengurusan Dan Pemain Brighton & Hove Albion

Berikut adalah senarai terkini pemain pasukan utama Brighton & Hove Albion.

1. Michel Kuipers - Penjaga Gol

2. Andrew Whing - Pertahanan

3. Jim McNulty - Pertahanan

4. Tommy Elphick - Pertahanan

5. Jake Wright - Pertahanan (Dipinjam ke kelab Oxford United)

6. Adam El-Abd - Pertahanan

7. Dean Cox - Midfielder

8. Alan Navarro - Midfielder

9. Nicky Forster - Striker

10. Liam Dickinson - Striker (Dipinjam ke kelab Peterborough United)

11. Kazenga LuaLua - Midfielder (Dipinjam dari kelab Newcastle United)

12. James Tunnicliffe - Pertahanan (Dipinjam ke kelab MK Dons)

13. Mitchell Walker - Penjaga Gol (Dipinjam ke kelab Eastbourne Borough)

15. Gary Hart - Midfielder

16. Colin Hawkins - Pertahanan

17. Glenn Murray - Striker

18. Gary Dicker - Midfielder

19. Inigo Calderon - Pertahanan

20. Andrew Crofts - Midfielder

21. Sebastien Carole - Midfielder

22. Marcos Painter - Pertahanan (Dipinjam dari kelab Swansea City)

23. Adam Virgo - Pertahanan

24. Jamie Smith - Midfielder

25. Craig Davies - Striker (Dipinjam dari kelab Port Vale)

26. Elliott Bennett - Midfielder

27. Gavin Hoyte - Pertahanan (Dipinjam dari kelab Arsenal)

28. George Barker - Pertahanan

29. Peter Brezovan - Penjaga Gol

30. Steve Cook - Pertahanan

31. Josh Pelling - Penjaga Gol

32. Steven Brinkhurst - Midfielder

33. Chris Holroyd - Striker


Ini pula barisan pengurusan kelab Brighton & Hove Albion.

Pengurus Pasukan - Gus Poyet

Penolong Pengurus Pasukan - Mauricio Taricco

Jurulatih Pasukan Utama - Charlie Oatway

Jurulatih Penjaga Gol - Tony Godden

Doktor - Tim Stevenson

Physio - Jim Joyce

Kit Man - Ken Barnard

Landasan Pasir Mas - Rantau Panjang

Satu cabang landasan yang kini tidak digunakan lagi adalah landasan dari Pasir Mas ke Rantau Panjang dalam negeri Kelantan. Ianya bermula di KM 502.5 Landasan Pantai Timur sebelum memasuki kawasan Stesen Pasir Mas.

Panjang landasan ini adalah 18.7 kilometer dan mula beroperasi pada 1 September 1920. Landasan ini bersambung terus ke Negara Thai selepas melintasi batas sempadan Malaysia/Thai iaitu Sungai Golok. Selepas melintasi Jambatan Sungai Golok, anda sudah dapat melihat Stesen Sungai Golok. Jarak antara Stesen Rantau Panjang dan Stesen Sungai Golok cuma 15 rantai dan telah dibuka pada 1 November 1921.

Berikut adalah peta yang menunjukkan landaan Pasir Mas - Rantau Panjang.
Berikut pula adalah senarai kod stesen dan perhentian sepanjang laluan ini.
85100 - Stesen Pasir Mas
85152 - Lintasan Rata Pasir Mas
87000 - Perhentian Repek
85154 - Lintasan Rata Sungai Repek
87400 - Perhentian Lubok Batil
87600 - Stesen Gual Periok
85155 - Lintasan Rata Gual Periok
87800 - Perhentian Gual Sitok
87950 - Lintasan Rata Rantau Panjang
87900 - Stesen Rantau Panjang
88000 - Stesen Sungai Golok

Stesen Pasir Mas
Sebelum ditutup kepada trafik, tren No. 3300 dan 3301 (Tren CIMA Liner) beroperasi menggunakan landasan ini bagi perjalanan Bukit Ketri - Wakaf Bharu - Bukit Ketri.

Tidak lama selepas pelancaran perkhidmatan Jambatan Darat (Landbridge), Tren No. PTP 113 dan 114 pula yang menggunakan landasan ini bagi perjalanan Singapura - Lat Krabang - Singapura.

Malangnya, perkhidmatan kedua - dua tren tersebut telah ditamatkan.

Begitu juga dengan perkhidmatan tren campur No. 615 dan 616 yang beroperasi dari Tumpat ke Rantau Panjang dan sebaliknya. Oleh kerana mahu mengelak daripada kegiatan penyeludupan yang berleluasa, pihak KTM telah mengambil keputusan untuk menamatkan operasi tren ini pada penghujung tahun 1980'an.

Papan tanda jarak yang telah dirosakkan sepatutnya menunjukkan KM 5, lokasi Perhentian Repek.
Di zaman kegemilangannya, Repek merupakan sebuah stesen. Di bahagian kanan stesen ini terdapat sebuah platform sepanjang 400 kaki. Walau bagaimanapun, tiada tren yang dibenarkan berselisih di stesen ini.
Ini pula adalah Lintasan Rata Sungai Repek
Setelah puas mencari Perhetian Lubok Batil tetapi tidak ditemui, perjalanan diteruskan menuju ke Gual Periok.
Menghala ke Stesen Gual Periok dari arah lintasan rata.Akhirnya berjumpa juga dengan Signboard GUAL PERIOK.
Tapak bangunan stesen yang telah dirobohkan.
Lintasan rata ini terletak betul - betul di hadapan kilang bijih besi.
Menurut cerita penduduk tempatan yang ditemui, rata - rata mereka mengatakan bahawa Stesen Gual Periok ini pada satu ketika dulu merupakan sebuah stesen yang sibuk. Stesen ini mengendalikan trafik gerabak bijih besi yang datang dari Stesen Bukit Besi (sebuah stesen lama dekat Temangan). Bijih besi yang telah diproses, kemudian dihantar ke Jepun melalui Pelabuhan Pantai Seri Tujoh di Tumpat.

Stesen ini mempunyai platform di sebelah kanan stesen yang panjangnya 396 kaki. Landasan gegelong stesen ini pula panjangnya 1,132 kaki yang membolehkan tren berselisih.
Sungguhpun begitu, aktiviti di stesen ini mula malap apabila syarikat Jepun yang menjalankan kegiatan bijih besi mula berpindah ke Kerambit. Ini berlaku pada penghujung tahun 1960'an apabila syarikat tersebut berhasrat untuk mencari lebih banyak kawasan yang berpotensi untuk dijadikan lombong bijih besi.

Lagi gambar signboard.
Keadaan landasan di Gual Periok.
Lintasan Rata Gual Periok.
Tidak jauh dari Stesen Gual Periok, adalah Perhentian Gual Sitok. Tidak banyak yang dapat diperkatakan tentang perhentian ini.
Di perhentian ini terdapat agen yang menjual tiket kepada penumpang.
Khabarnya, inilah tempat agen tersebut menjual tiket.
Tiada kesan papantanda perhentian kelihatan di sini, cuma kesan tapak perhentian masih kelihatan.
Ini pula adalah lintasan rata yang terdapat berhampiran perhentian ini.
Selepas meninggalkan Gual Sitok, kita akan temui Lintasan Rata Rantau Panjang.
Akhirnya, inilah Signboard Stesen Rantau Panjang.
Ia merupakan sebuah Stesen Blok dengan menggunakan Sistem Separuh Kuncikait Elektrik dan Sistem Persemboyanan Blok antara Rantau Panjang - Pasir Mas adalah menggunakan Alat Token Sekatan Pendek.
Jejantas pejalan kaki.
Stesen ini mempunyai satu landasan utama dan satu landasan gelong. Muatan gerabak landasan gelong adalah 30 unit.

Untuk pengetahuan, mulai 1 Februari 1994, semua get lintasan rata di Kampung Repek, Kampung Gual Periok dan Rantau Panjang tidak dikendalikan oleh penjaga get.

Sungguhpun demikian, landasan laluan ini masih dijaga dengan baik bagi menghadapi apa jua kemungkinan yang berlaku pada masa akan datang.

Sahabat Dan Jiran Yang Baik

Daripada Abdullah bin Omar r.a. katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda: "sahabat - sahabat yang paling baik di sisi Allah Taala ialah mereka yang paling baik kepada sahabatnya, dan jiran - jiran yang paling baik di sisi Allah Taala ialah mereka yang paling baik terhadapt jirannya".

Riwayat at Turmuzi

Jabatan Urusan Jalan

Jabatan Urusan Jalan bertanggungjawab ke atas pembinaan, pengukuhan, penyelenggaraan dan menaik taraf landasan dan jambatan keretapi. Usaha gigih jabatan ini telah membolehkan tren - tren beroperasi dengan lancar pada kelajuan yang telah ditetapkan.

Pada tahun 1994, Jabatan Urusan Jalan telah menyusun semula wilayah penyelenggaraannya dari enam kepada lima. Objektif utamanya adalah untuk mendapatkan saiz jumlah gunatenaga yang sesuai dengan beban kerja bahagian penyelenggaraan landasan.

Jabatan ini juga terlibat dengan kerja - kerja penukaran landasan yang haus, memperbaiki sistem perparitan, menstabilkan kecuraman dan formasi, merekabentuk semua geomatri landasan dan kimpalan landasan.

Kecenderungan menggunakan khidmat kontraktor luar serta penggunaan mesin dalam kerja - kerja penyelenggaraan dan juga peningkatan penggunaan teknologi maklumat merupakan antara faktor pengurang jumlah kakitangan jabatan sejak kebelakangan ini.

Secara keseluruhan, struktur landasan telah diperkukuhkan dalam semua projek keretapi bagi memenuhi keperluan halaju yang tinggi dan operasi tren yang lebih berat. Ini dapat dicapai melalui penggunaan rel UIC 54 kg yang dikimpal secara berterusan, landasan tanpa sambungan walaupun melalui sesimpang, alas konkrit yang ditegaskan dahulu, sub - balas dan kusyen balas yang tebal dan sebagainya.

Kelajuan untuk memasuki ke jalan gelong dari ibu jalan telahpun dinaikkan kepada 50 kmj dengan penggunaan rel lidah yang mempunyai 'web' yang tebal dan ciri geometri tanjen.

Pengukuhan landasan dan aspek keselamatan terus menjadi keutamaan. Jabatan ini telah menjalankan kerja - kerja penyelenggaraan dan menaiktaraf jambatan secara berkala. Gelegar jambatan yang lemah telah diganti atau dikukuhkan. Selain daripada itu, kerja - kerja penukaran kayu landasan bagi mengukuhkan landasan dibuat secara progresif.

Kesimpulannya, jabatan ini merancang untuk memperbaharui infrastruktur rel bagi memastikan keselesaan dan keselamatan pelanggan serta kesediaan landasan dan jambatan sejajar dengan penggunaan lokomotif beban gandar 20 tan (lokomotif berkuasa tinggi Kelas 26 dan Kelas 29) yang diperkenalkan pada penghujung 2003.

Sunday 28 February 2010

Brighton..2 Exeter CIty..0

Kemarau tanpa kemenangan di gelanggang sendiri berakhir malam tadi apabila pasukan Brighton menjinakkan pasukan Exeter City 2 - 0 dalam perlawanan yang menarik.

Ini kemenangan pertama Brighton di Stadium Withdean sejak bulan Oktober 2009, dan kemenangan pertama di tempat sendiri buat Gus Poyet sejak mengambilalih tugas sebagai pengurus pasukan.

Gol - gol Brighton adalah sumbangan Tommy Elphick (minit ke-26) dan Gary Dickers (minit ke-50). Di bawah adalah gambar sewaktu Dickers menjaringkan gol.
Brighton membuat satu perubahan pada kesebelasan utama yang menang 2 - 1 di Charlton pada perlawanan pertengahan minggu lalu. Glenn Murray yang sembuh dari demam mengambilalih tempat selaku pemain penyerang, menggantikan Nicky Forster yang kembali ke bangku simpanan.

Seramai 6,952 orang penonton telah hadir menyaksikan perlawanan ini.

Brighton kini menghuni tangga ke 16 liga dengan mengumpulkan 37 mata daripada 33 perlawanan.

Seterusnya pasukan Brighton akan bertandang ke Stadium Weston Homes Community pada 8 Mac 2010 menentang Colchester United.

Albion:(4-5-1) Brezovan; Calderon, El-Abd, Elphick, Painter; Bennett, Crofts, Navarro, Dicker, LuaLua (Holroyd 69); Murray (Hart 82). Pemain simpanan yang lain: Kuipers (GK), McNulty, Carole, Forster, Hoyte.