Nama Lama dan Nama Baru
Lanjutan daripada hantaran yang bertajuk nama tempat (siaran pada 28 Oktober 2009) dan nama lama dan nama baru (siaran pada 29 April 2022), terdapat beberapa maklumat tambahan yang aku rasa perlu untuk dikongsi bersama.
Rujuk kepada hantaran bertajuk nama tempat (siaran pada 28 Oktober 2009).
1. Ayer Hitam dan Serting Baru adalah dua tempat yang berbeza berdasarkan kepada:
a. Nombor kod Stesen Air Hitam adalah 62500 manakala nombor kod Perhentian Serting adalah 62400.
b. Peta di bawah.
2. Penukaran nama Stesen Kreh kepada Stesen Tasek Gelugor.
3. Penukaran nama Stesen Merbau kepada Stesen Sungei Lallang dan Stesen Sungei Lallang kepada Stesen Pulau Tiga.
1. Stesen Rantau Panjang (Kelantan) berlainan dengan Perhentian Rantau Panjang (Selangor). Perhentian Rantau Panjang (Selangor) kemudiannya diubah nama menjadi Perhentian Parit Chabang.
Begitu juga berlaku perubahan ke atas nama Stesen Sungei Dua. Asal namanya ini adalah Perhentian Sedanan. Perhentian ini dinaiktaraf menjadi sebuah stesen pada 1 Mac 1921 menjadi Stesen Sedanan.
Stesen Sedanan ini telah ditukar nama menjadi Stesen Sungei Dua pada 1 Ogos 1921.Satu lagi perkara menarik yang aku ingin kongsi bersama kalian di luar sana tentang nama Stesen Kampar. Asal nama stesen ini adalah Stesen Membang-di-Awan. Akan tetapi, aku belum menemui apa-apa dokumen atau peta yang ada tertulis nama Stesen Membang-di-Awan ini.
Perlu juga diketahui bahawa terdapat beberapa stesen dan perhentian yang sering berubah tempat. Aku akan kongsikan lagi pada hantaran akan datang.
Terima kasih kepada semua yang banyak membantu aku dalam meneruskan kajian tentang keretapi di Malaysia. Terima kasih yang tak terhingga kepada Arkib Negara Malaysia yang menyediakan begitu banyak dokumen-dokumen lama untuk aku membuat perbandingan.
Sehingga ketemu di lain kesempatan.