Friday 29 May 2009

Signboard

Papan tanda atau signboard adalah satu perkara yang penting di dalam perkhidmatan keretapi, terutamanya apabila menaiki keretapi penumpang. Ia akan memaklumkan kepada semua penumpang, tentang tempat - tempat yang dilalui bagi sesuatu perjalanan.

Ada berbagai jenis dan bentuk papan tanda yang boleh kita lihat di sepanjang landasan dalam jajaran KTMB. Mari kita saksikan ....

Perhentian Rompin
Stesen Bahau

Perhentian Air Hitam

Stesen Kemayan

Perhentian Mengkuang
Anda masih belum dapat melihat kepelbagaian bentuk dan saiz kepada papan tanda nama tempat untuk stesen dan perhentian ini. Jangan lupa untuk singgah pada lain kesempatan bagi melihat kesinambungan kepada siri signboard ini.


Thursday 28 May 2009

Keretapi Lembah Kinta

Landasan keretapi yang pertama di Semenanjung Malaysia selanjutnya telah dikenali sebagai Keretapi Larut hingga ke Kamunting dan ke utara manakala di sebelah selatan adalah sehingga ke Kuala Kangsar dan Ipoh. Pada masa yang sama tumpuan adalah diberi terhadap kepesatan aktiviti perlombongan bijih timah di daerah Kinta. Daripada 978 lombong-lombong bijih di Perak pada tahun 1988, hanya 273 terdapat di Larut dan 478 berpusat di Kinta yang mana pengeluaran bijih timah sama banyaknya berbanding dengan di Larut. Memandangkan aktiviti perlombongan dan pengeluaran bijih timah semakin meningkat, maka satu sistem pengangkutan yang cekap dan selesa adalah sangat diperlukan iaitu sepanjang laluan dari Ipoh hingga ke Teluk Anson di bahagian selatan Perak.

Teluk Anson, yang kini dikenali sebagai Teluk Intan, terletak lebih kurang 34 batu dari Sungai Perak dan ketika itu merupakan sebuah pelabuhan yang berpotensi.

Selain daripada pengangkutan sungai, pada tahun 1888 terdapat hanya 738 kereta lembu dan 445 kereta kerbau yang memberi perkhidmatan pengangkutan di seluruh negeri Perak. Pada tahun 1889 jumlah penduduk di Kinta adalah lebih kurang 4,000 orang Melayu (di Larut 11,000 orang), 900 orang China (di Larut 16,000 orang) dan 800 orang lain-lain bangsa (di Larut 4,000 orang). Dengan latarbelakang ini serta objektif untuk membuka sebuah negeri, maka pembinaan sistem keretapi di Lembah Kinta telah dimulakan pada tahun 1889 dan kemudiannya menjadi sebahagian daripada Keretapi Negeri Perak.

Pembinaan tersebut telah dijalankan secara kontrak dan dibahagikan kepada tiga sektor iaitu sektor Ipoh hingga ke Batu Gajah, sektor Tapah dan sektor di sebelah timur Teluk Anson. Berikutan dengan kelewatan teruk di pihak kontraktor dalam melaksanakan kerja-kerja pembinaan menyebabkan ia telah diambilalih oleh pihak keretapi dan pembinaan tersebut telah dapat disiapkan pada tahun 1893.

Laluan di Teluk Anson ke Batu 16 telah siap dan dibuka untuk trafik pada hari Khamis, 18 Mei 1893. Sektor ini termasuklah pembinaan Jambatan Bidor yang merentasi Sungai Bidor sepanjang 1¾ batu dari Teluk Anson. Pembinaan jambatan 550 kaki ini merupakan jambatan yang terpanjang di Semenanjung dan dikatakan satu kejayaan di bidang kejuruteraan ketika itu, mengalahkan rekod yang dipegang oleh Jambatan Connaught merentangi Sungai Klang. Pada akhir tahun 1893, didapati kos pembinaan keseluruhan jambatan tersebut menjangkau $1,780.091.

Semasa mengadakan majlis pembukaan pada 18 Mei, 1893, lokomotif dan stesen Teluk Anson telah dihias indah. Sebuah tren khas disediakan untuk membawa Tuan Yang Terutama Gabenor, Lady Clementi Smith, Residen Negeri Perak, Jurutera Residen Keretapi dan Puan Hanson dan lain-lain pegawai, telah meninggalkan Teluk Anson pada jam 11 pagi, menuju ke terminal Batu 16 dan berhenti di Stesen Bidor apabila Lady Smith dengan rasminya melakukan kerja memukul paku landasan dengan menggunakan tukul yang diperbuat dari timah Negeri Perak. Di terminal Batu 16 pula, satu lagi upacara dilakukan iaitu perasmian landasan keretapi oleh Tuan Yang Terutama Gabenor selepas penyampaian ucapan rasmi beliau.

Kos pembinaan landasan di Batu 16 ini adalah $705,000, termasuk pembinaan jambatan. Hasil pendapatan sehingga pertengahan tahun pertama operasi hanyalah $12,029. Hasil pendapatan yang tidak begitu menggalakkan ini adalah kerana kelewatan pembinaan jalan kereta lembu yang menghubungkan Batu 16 ke Tapah.

Pada tahun 1893, keretapi beroperasi di tiga seksyen-seksyen yang pendek. Lokomotif dan stokereta dibawa dengan bot melalui sungai, seterusnya dipasang untuk memulakan operasi.

Seksyen antara Batu Gajah dan Ipoh telah dibuka secara tidak rasmi oleh DYMM Sultan pada 17 Oktober 1893, dan kemudiannya dibuka dengan rasminya oleh DYMM Sultan pada bulan Februari, 1894. Satu lagi seksyen dari Batu Gajah ke Kota Bahru celah dibuka pada 27 April pada tahun yang sama. Seksyen Batu 7 dari Tapah Road ke Talam telah dibuka pada 29 September dan sambungan Batu 3 ke Kampar telah dibuka pada tahun 1895. Pada awal tahun 1895 terdapat 42 batu panjang landasan keretapi di laluan Lembah Kinta (24¼ batu dari Teluk Anson ke Talam dan 17¾ batu dari Kota Bahru ke Ipoh) dan pembinaan diteruskan di kedua- dua seksyen. Komunikasi telah diwujudkan pada 1 Mac 1895. Ini telah memberi sumbangan terhadap peningkatan hasil pendapatan bulanan dari $20,000 hingga 536,000.

Dermaga sampan dan bangsal barang yang dibesarkan juga disediakan di Teluk Anson. Kadar harga istimewa ditawarkan dan keseluruhan trafik bijih timah yang mcnggunakan laluan sungai telah beralih menggunakan pengangkutan rel. Tambangnya juga dikurangkan untuk menarik lebih ramai pengguna jalan air bertukar menggunakan laluan rel. Pada tahun 1895 seramai 326,884 orang penumpang telah menggunakan keretapi dan mendatangkan hasil sebanyak $152,863, Pendapatan dari pengangkutan barang adalah sebanyak $206,624 menjadikan keseluruhan pendapatan sebanyak $359,487 berbanding dengan $600.000 seperti yang dijangkakan. Perbelanjaan kapital pada ketika itu ialah $2,600.000.

Peristiwa yang meninggalkan kenangan di landasan ini ialah apabila perlakuan seekor gajah liar telah menyebabkan tren penumpang tergelincir berdekatan dengan Jambatan Bidor pada 17 September 1894. Pemandu tren serta Pembantu loko tercampak ke dalam hutan. Walaupun tiada seorang penumpang yang mengalami kecederaan namun gajah tersebut iaitu gajah jantan yang besar dengan belalainya tujuh kaki panjang telah terbunuh. Sebagai kenangan, satu papan tanda telah dibina di tempat kejadian dan satu daripada tulang kaki gajah tersebut telah dijaga dengan baik uncuk dijadikan bahan sejarah untuk Muzium KTMB yang kini dalam proses perancangan.

Wednesday 27 May 2009

Keretapi Negeri Perak

Kerja – kerja pembinaan landasan di laluan Port Weld – Taiping bermula pada tahun 1881 dan dibuka kepada trafik pada 1 Jun 1885.

Laluan kedua menyambungkan Teluk Anson, sebuah pelabuhan yang agak besar di Perak ke Tapah Road pada tahun 1893 dan kemudiannya landasan ke Ipoh dibuka pada Mei 1895. Semasa pembinaan landasan Lembah Kinta, laluan Port Weld – Taiping yang juga dikenali sebagai Laluan Larut telah disambungkan sejauh sembilan batu ke Belanda Mabok (Ulu Sepetang) pada tahun 1892.

Laluan tambahan yang baru ke Larut ini tidak membawa banyak keuntungan sebagaimana laluan yang pertama ke Port Weld. Sebab utama kekurangan hasil ini adalah kerana berkurangnya sumber arang batu di Lembah Larut dan banyak lombong – lombong terpaksa ditutup.

Beberapa langkah telah diambil untuk mengurangkan perbelanjaan. Hanya beberapa tren beroperasi antara Port Weld dan Taiping. Lokomotif telah digunakan ke tahap maksima dan semua tren beroperasi sebagai tren campur. Langkah – langkah yang diambil ini telah berjaya mengurangkan perbelanjaan dari 75.05 peratus pada tahun 1894 kepada 70.28 peratus pada tahun 1895. Ini juga membawa kepada tambahan keuntungan dari $22,772 pada tahun 1894 kepada $25,739 pada tahun 1895.

Apabila sistem perhubungan terus diwujudkan di laluan Lembah Kinta pada tahun 1895, laluan antara Teluk Anson dan Ipoh telah membawa kepada pertambahan hasil pendapatan sebanyak dua kali ganda iaitu dari $151,590 pada tahun 1894 kepada $359,487 pada tahun 1895.

Menjelang 1896 Laluan Lembah Kinta telah dipanjangkan sehingga ke Chemor menjadikan jumlah panjang landasan adalah 63 batu (asal 51 batu). Pendapatan juga bertambah kepada $434,770. Kerja – kerja juga telah dimulakan untuk menyambungkan laluan sejuah 22 batu dari Chemor ke Kuala Kangsar. Laluan ini melalui landasan di Gunung Pondok pada gradient (satu dalam 100) dan melalui tiga terowong yang panjangnya 266, 200 dan 130 kaki setiap satunya.

Pada tahun yang sama Jabatan Lokomotif Ipoh siap memasang 36 buah gerabak yang mana roda, gandar, dan besi rangka bawah telah diimport. Jambatan, dermaga dan bangsal kargo Telok Anson juga diperbesarkan untuk menampung tiga kapal laut pada satu masa dan untuk kemudahan serta keselesaan pedagang – pedagang.

Residen British pada masa itu adalah F. A. Swettenham. Beliau mempunyai wawasan untuk meluaskan laluan Lembah Kinta ke Taiping dan laluan Larut ke Jajahan British iaitu Province Wellesley (Seberang Perai) dan menjangkakan akan mendapat peruntukan dari Jajahan Inggeris untuk meneruskan pembinaan landasan sehingga ke sempadan jajahan. Beliau merancang untuk menyambungkan landasan ke kawasan sebelah selatan dengan Keretapi Kerajaan Selangor.

Pembinaan laluan terus menghubungi Sungai Ujong dan ke arah Melaka dan Johor kini menjadi objektif utama. Pada Februari 1896, beliau telah mengemukakan satu memorandum mengenai cadangan tersebut. Perbincangan panjang lebar telah berlaku antara Sir Charles Mitchell, Setiausaha Kerajaan Negeri Singapura dan Pegawai di Pejabat Setiausaha Negeri Jajahan di London. Apabila Swettenham bercuti di England sebelum bertugas sebagai Residen Jeneral Persekutuan yang baru, Pegawai Negeri – Negeri Jajahan di London telah berpeluang meneliti cadangan – cadangan pembinaan keretapi tersebut.

Keretapi yang dibina di berlainan negeri adalah menggunakan tolok satu meter dan berat landasan adalah 46 ½ paun. Ia kemudiannya diubah kepada 60 paun bagi setiap rel. Ketajaman gradient adalah tidak melebihi 1 dalam 300 dan selekohnya adalah tidak melebihi dalam radius 15 rantai. Batasan – batasan ini kemudiannya telah dilonggarkan atas sebab – sebab tertentu.
Tambang penumpang adalah sebanyak enam, empat dan dua sen sebatu untuk kelas satu, dua dan tiga.

Menjelang tahun 1897, laluan Lembah Kinta telah dipanjangkan sehingga ke Sungai Siput menjadikan jarak landasan ketika ini adalah 71 batu. Ia telah menyumbangkan kepada peningkatan pendapatan sebanyak $28,176 berbanding tahun sebelumnya. Tetapi trafik barangan yang diangkut menggunakan Sungai Kinta merupakan satu saingan. Barangan seperti beras, minyak tanah dan barangan runcit dengan jumlah yang banyak masih dihantar melalui jalan air. Kerja – kerja tanah untuk sambungan landasan di Kampong Sungai Perak berhampiran Enggor sejauh 14 batu telah juga disiapkan. Dalam masa yang sama sejauh 23 batu landasan di Province Wellesley juga sedang pembinaan.

Kos untuk membina landasan sejauh 123 batu adalah $1,095,622 yang mana $695,000 adalah dari pendapatan semasa dan selebihnya adalah pinjaman Kerajaan Persekutuan. Pujian harus diberi kepada En. Hanson, Jurutera Residen Keretapi yang berjaya membuat kerja – kerja pembinaan di semua seksyen landasan sendirian. Pada pertengahan tahun, persetujuan diperolehi daripada Setiausaha Kerajaan Negeri untuk berunding mengenai Pinjaman Persekuan sebanyak £500 iaitu anggaran 50 peratus dari jumlah untuk menyambung semua laluan tersebut. Dijangkakan dalam tempoh lima tahun, akan terdapat laluan terus keretapi Negeri – Negeri Persekutuan sehingga di sebelah barat Semenanjung Malaysia. Perkhidmatan feri akan menyambungkan dermaga yang akan dibina di Pulau Pinang dan Prai. Terminal di bahagian selatan adalah Port Dickson di mana bot – bot akan menyambungkan dengan Singapura.

Lembah Kinta terus mewujudkan pertambahan pendapatan pada tahun 1898 apabila laluan tersebut diperluaskan ke Enggor iaitu sejauh 8 batu. Pendapatan dari trafik penumpang sebulan adalah $221.80 iaitu lebih banyak daripada tahun sebelumnya. Kerja – kerja bagi pembinaan Jambatan Enggor yang merentasi Sungai Perak bermula pada tahun 1897 dan dihentikan pada bulan Disember kerana berlakunya banjir besar yang sebelum ini tidak pernah terjadi. Gelegar jambatan adalah setinggi 1,158 kaki iaitu jambatan terbesar di Semenanjung ketika itu yang mempunyai 7 perentang yang setiap satunya 150 kaki panjang. Banjir yang paling besar adalah setinggi 50 kaki dari paras biasa sungai berbanding dengan 22 kaki yang pernah berlaku sebelum ini. Oleh yang demikian paras landasan pada jambatan adalah dibina pada para 40 kaki atas paras biasa sungai.

Pada tahun yang sama, 62 buah gerabak batu kerikil, 6 van brek, 32 gerabak tertutup dan satu lokomotif telah dipasang. Panjang laluan di Province Wellesley kini adalah 23 batu dan kerajaan penjajah telah memberikan tanah kerajaan yang diperlukan, secara percuma, berjumlah 19 ekar bagi tujuan pembinaan landasan. Perolehan tanah dari orang – orang persendirian adalah sangat mahal.

Satu kejadian yang menimbulkan tandatanya telah berlaku berhampiran Tapah apabila seekor gajah jantan yang masih muda melanggar keretapi. Tiada kerosakan yang berlaku tetapi telah melewatkan perjalanan tren selama setengah jam. Gajah tersebut terbunuh dan tanduknya kini disimpan di Muzium Negara. Anda mungkin dapat mengingati peristiwa sebelumnya yang berlaku di Bidor di mana tanda peringatan atau memorial masih teguh berdiri di tempat kejadian.

Pada Julai 1899, operasi pertama keretapi di Province Wellesley telah dibuka oleh Pesuruhjaya Tinggi Sir Charles Mitchell dan Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak. Ini merupakan peristiwa bersejarah memandangkan ia merupakan keretapi pertama di negeri jajahan. Pada akhir dekad 1900 panjang landasan di Perak dan Province Wellesley adalah 137 batu yang menyumbangkan hasil sebanyak $1,017,618 dan membawa keuntungan sebanyak $503,510 atau lebih kurang 50 peratus. Ini merupakan pencapaian yang membanggakan.

Pada 1 September 1900, seksyen terakhir landasan dibina antara Bukit Mertajam dan Nibong Tebal sejauh 14 batu disiapkan dan pertama kalinya penumpang dibawa dari Perak ke penempatan di Pulau Pinang. Malangya, disebabkan kelewatan pembekalan besi untuk kerja – kerja pembinaan Jambatan Sungai Kerian, telah menyebabkan perkhidmatan feri diperkenalkan untuk kemudahan penumpang.

Pada 1 November 1900 stesen Tanjung Malim di sempadan Negeri Selangor dibuka. Jambatan Victoria yang merentasi Sungai Perak telah disiapkan dan dibuka pada 21 Mac 1900 oleh Residen Jeneral Sir Frank Swettenham. Sejumlah 864 tan besi untuk membina jambatan bernilai $454,322 telah diangkut dalam masa 28 bulan.


Feri wap mula beroperasi antara Prai dan Pulau Pinang dan pada 1901 membawa 274,104 orang penumpang dengan purata 745 orang penumpang sehari. Laluan sambungan ini menyediakan perhubungan dari selatan Pulau Pinang meretasi Selangor hingga ke Negeri Sembilan.

Landasan Johor Bahru - Gunung Pulai

Umum mengetahui bahawa landasan keretapi yang pertama di Malaysia adalah landasan di antara Taiping dan Kuala Sepetang, yang dibuka pada tahun 1885. Tetapi adakah anda tahu bahawa landasan keretapi yang pertama sekali dibina adalah di Johor menghubungkan Tanjung Puteri dengan Gunung Pulai?

Pada 21 Julai 1869, Sultan Johor pada masa itu, Maharaja Abu Bakar telah mengisytiharkan pembukaan Keretapi Johor di Johor Bahru dengan meletakkan landasan dalam satu upacara yang dihadiri oleh penduduk setempat dan warga Eropah. Bahagian pertama peringkat percubaan ini adalah pembinaan landasan sejauh 20 batu menuju Gunung Pulai. Landasan keretapi ini diperbuat daripada kayu. Kayu pelapik (sleeper) diperolehi dari dalam hutan tempat landasan itu dibina.

Tidak terdapat sebarang terowong di laluan ini. Tidak pula diketahui mengapa projek jalan keretapi ini terbengkalai. Menurut laporan yang dikeluarkan dalam tahun 1889, landasan keretapi Johor Bahru – Gunung Pulai ini telah musnah dimakan anai – anai.

Dengan itu berakhirlah riwayat perkhidmatan keretapi yang pertama dicuba di Semenanjung Malaysia.

Tuesday 26 May 2009

Rumah Anak-Anak Yatim Bait Al - Amin

Aku sedang sibuk melayan kerenah anak - anak di Bait Al - Amin sewaktu majlis ulangtahun anak - anak yang lahir pada bulan Mac lepas.

Kepada yang sudi, bolehlah mendekati anak - anak tersebut di http://bait-alamin.blogspot.com/.

Khabarnya ada majlis sempena cuti sekolah hujung minggu nie.... jom kita ramai - ramai ke sana.



Keretapi Tanah Melayu

Hai,

suka naik keretapi? Keretapi di Malaysia bermula sejak tahun 1885 lagi di antara Port Weld dengan Taiping. Sejak hari itu, semakin banyak landasan yang dibina bermula dari Padang Besar di utara sampailah ke Singapura di selatan serta ke Pantai Timur di Tumpat.