Dalam aku menghadiri majlis-majlis perkahwinan yang banyak berlangsung ketika ini, awal pagi tadi aku telah meluangkan sedikit masa untuk meninjau kawasan pembinaan landasan berkembar elektrifikasi dari Stesen Sungai Petani hingga ke Stesen Padang Besar.
Banyak kemajuan yang aku lihat sepanjang laluan tersebut malah sistem elektrifikasi juga telah dihidupkan sehingga ke Padang Besar.
Mari kita jelajah dari stesen ke stesen dimulai dari Stesen Padang Besar.
Koc ABC akan dipastikan berada di kawasan ini bila tren berhenti
Tren kontena membawa alatganti kenderaan
Lokomotif SRT
Ramai sekali penumpang yang beratur untuk membeli tiket
Tren membawa alatganti kepunyaan Honda
Info terkini dipaparkan dengan baik untuk pengetahuan penumpang
Kelihatan juga beberapa gerabak BCG kepunyaan SRT
Lokomotif yang membawa aku balik ke Sungai Petani
Kerja-kerja pendawaian masih lagi dijalankan
Ruang untuk menyimpan troli sedang dalam pembinaan
Ini diikuti pula Stesen Bukit Ketri.
Jejambat sempadan Kedah / Perlis
Kabin sementara ini telah ditutup
Cantik dan menarik
Lintasan untuk OKU telah disiapkan
Sistem lampu isyarat telah mula beroperasi
Lampu isyarat yang terdapat hanya untuk landasan naik
Kedua - dua lampu isyarat dalam keadaan 'bahaya'
Jentera-jentera kepunyaan Balfour Beatty disimpan dalam satu sisian
Gambar stesen dari arah selatan
Selepas Stesen Bukit Ketri adalah Stesen Arau.
Signboard Stesen Arau
Gambaran dari arah utara
Jejambat yang menggantikan lintasan rata berhampiran stesen
Dalam kawasan stesen
Stesen Kodiang pula kelihatan tidak banyak perubahan.
Lagi kelihatan lampu isyarat hanya untuk landasan naik
Stesen Kodiang dari arah selatan
Lampu isyarat sebelah kiri telah berfungsi
Tidak jauh selepas Stesen Kodiang adalah Yad Anak Bukit diikuti Stesen Anak Bukit.
Kabin ini telah ditutup
Pengoperasian tren dilakukan di bangunan ini
Itu bangunan apa yer?
Berselisih dengan sebuah tren liner di Yad Anak Bukit
Shed untuk troli sudah boleh digunakan
Kawasan Yad Anak Bukit
Sebahagian sistem isyarat yang telah beroperasi
Ini disusuli pula Stesen Alor Setar.
Pandangan dari arah utara
Signboard sementara
Kawasan platform
Berikutnya adalah Stesen Tokai.
Kabin Tokai telah mula beroperasi
Kabin Tokai yang lama telah ditutup
Entering ke Yad Tokai
Menyusul selepas itu adalah Stesen Kobah.
Kawasan platform
Jejantas keluar dari lebuhraya menuju ke Pendang
Selepas Kobah adalah Stesen Gurun.
Gambaran stesen
Kawasan Yad Gurun
Pandangan dari arah utara
Pandangan dari arah selatan
Stesen Sungai Petani menjadi destinasi terakhir trip aku pada kali ini.
Pandangan dari hadapan pasar basah
Dalam kawasan stesen
Pandangan dari arah utara
Sebuah tren kontena menunggu di Yad Sungai Petani
Mat Salleh menunggu di platform untuk berselisih dengan sebuah tren kontena
Lokomotif shunter ini mendapat tempat baru
Pengumuman penting buat semua penumpang di Sungai Petani
Pintu masuk stesen
Signboard di luar stesen
Sebenarnya aku telah membeli tiket untuk terus ke Butterworth dan kembali semula ke Sungai Petani menaiki Tren No. 36 dari Butterworth ke Sungai Petani, tetapi terpaksa pulang ke rumah kerana kamera telah kehabisan bateri.
Jumpa lagi pada trip yang lain pula.