(sekadar mengisi masa lapang dan menyebarkan maklumat kepada orang yang ingin ambil tahu......)
Saturday, 24 September 2011
Hakikat Cinta (Untuk Ayong)
Saat ku lafaz kata pemutus
Tiada gunanya segala alasan
Takkan ku berundur walau seketika
Tak perlu merayu pada hati ini
Tak perlu lagi aku menangisi
Takdir menentukan kitakan berpisah
Terimalah hakikat cinta kita
Pedihnya semalam masih ku terasa
Luka yang berdarah mengalir kesakitan
Hati yang kecewa menangis sedih
Dihiris pilu
Jiwa meronta hiba
Tak bisa putuskan kemahuan hati
Yang menyeksakan diri
Namun kekuatan yang masih tersimpan
Terlepaslah daku dari derita
Usah disebut kisah yang lalu
Tertutup sudah pintu hatiku
Cukuplah bagi ku Tuhan Maha Esa
Hanyalah Dia penawarku
Kini
Ku imbas kembali waktu bersama
Segala kenangan silam
Bagai berlalu semalam
Hujan membasahi kita
Ku rasa bagai tangisan gembira
Dan burung bagai menyanyi
Lagu cinta
Kini hanyalah tinggal kenangan
Tiada ku rasa dalam genggaman
Hanya terdaya mengimbas semua
Kenangan yang lalu
Tiada kata ucapan di bibir
Tak ku sangka kali terakhir
Kini
Kau tidak akan kembali lagi
Sejenak ku tersedar pilu
Hanya bayanganmu yang menemaniku
Tapi apakan daya
Tuhan penentu segalanya
Kesal rasa hatiku
Kerna kali terakhir kita bertemu
Tiada ku melafazkan oh kata cinta
Seminar Agama
Tarikh: 28 September 2011 (Rabu)
Bagi kalian yang berminat untuk menghadiri seminar, sila dapatkan Borang Kehadiran sebelum pergi yer
Brighton..3 Leeds United..3
Gabungan pemain berpengalaman Leeds United menyerang sejak dari wisel permulaan dan mendapatkan gol pada minit ke 18 menerusi Andrew Keogh dan Ross McCormack pada minit ke 23.
Brighton yang ketinggalan 0 - 2 pada akhir separuh masa pertama, mula merapatkan jurang pada minit ke 47 apabila Craig Mackail-Smith menjaringkan gol menerusi satu sepakan leret menjadikan kedudukan 1 - 2.
Semangat pasukan Brighton kembali melonjak apabila Ashley Barnes menyamakan kedudukan 2 - 2 menerusi sepakan penalti pada minit ke 60 setelah Craig Mackail-Smith dijatuhkan oleh pertahanan Leeds United dalam kotak penalti. Sedikit harapan untuk mendapatkan tiga maa penuh diberikan oleh Craig Mackail-Smith menerusi gol pada minit ke 84 yang membawa Brighton mendahului 3 - 2.
Walau bagaimanapun, akibat kerapuhan benteng pertahanan, Leeds United akhirnya menyamakan kedudukan 3 - 3 pada minit ke 90 + 2 menerusi Ross McCormack.
Pengurus Brighton Gus Poyet membuat lima penukaran pemain dari kesebelasan utama yang tewas 1 - 2 kepada Liverpool dalam perlawanan Pusingan Ketiga Piala Carling yang berlangsung pada hari hari Rabu lepas, yang mana turut menyenaraikan Kazenga LuaLua dalam kesebelasan utama. Pemain sayap Brighton itu mengambil tempat Will Buckley yang mengalami kecederaan.
Marcos Painter kembali mengambil tempatnya sebagai pemain pertahanan kiri setelah menjalani penggantungan satu perlawanan, sementara Lewis Dunk ke pertahanan tengah; dengan Romain Vincelot dan Steve Cook pula diketepikan.
Gary Dicker dan Ashley Barnes juga kembali, mengambil tempat Alan Navarro dan Matt Sparrow.
Sekali lagi Stadium Amex dibanjiri dengan peminat bolasepak apabila seramai 20,646 orang penonton telah hadir menyaksikan perlawanan yang sengit ini, di mana 2,361 penonton adalah penyokong pasukan Leeds United.
Dengan keputusan seri ini, Brighton kekal di tangga ketiga liga dengan mengutip 17 mata daripada lapan perlawanan. Southampton kekal sebagai peneraju liga apabila mengumpulkan 18 mata daripada tujuh perlawanan diikuti Middlesbrough di tangga kedua dengan 17 mata daripada tujuh perlawanan dan mempunyai jaringan gol yang lebih daripada pasukan Brighton. Lain - lain perlawanan Liga Kejuaraan nPower akan berlangsung hari ini dan esok.
Perlawanan liga seterusnya adalah pada 27 September 2011 juga di Stadium Amex, menentang pasukan Crystal Palace.
TEAMS
Albion: (4-4-2) Ankergren; Calderon, Greer, Dunk, Painter; Noone (Vicente 46), Bridcutt, Dicker, LuaLua (Hoskins 86); Barnes, Mackail-Smith (Vincelot 90). Pemain simpanan yang lain: Brezovan (GK), Navarro.
Friday, 23 September 2011
Dari Al - Quran
Thursday, 22 September 2011
Brighton..1 Liverpool..2
Liverpool menjaringkan gol menerusi Craig Bellamy pada minit ke 7 dan Dirk Kuyt pada minit ke 80. Gol tunggal Brighton adalah hasil jaringan penalti Ashley Barnes pada minit ke 90.
Pengurus pasukan brighton Gus Poyet membuat lima penukaran pemain dari kesebelasan yang tewas 1 - 0 di Leicester City pada hari Sabtu, termasuk memberi peluang kepada Steve Cook untuk membuat penampilan pertama dalam pasukan utama.
Pemain pertahanan kelahiran Brighton itu begitu menyerlah sewaktu dalam latihan dan mendapat peluang bermain, mengambil tempat Lewis Dunk yang hanya diletakkan di bangku simpanan.
Romain Vincelot disenaraikan di bahagian pertahanan kiri mengambil tempat Marcos Painter, yang digantung satu perlawanan selepas mendapat kad merah dalam perlawanan menentang Leicester City hari Sabtu lepas.
Will Buckley, Alan Navarro dan Matt Sparrow mengambil tempat Ashley Barnes, Ryan Harley dan Gary Dicker.
Pengurus Liverpool Kenny Dalglish membuat tujuh pertukaran pemain selepas tewas 4 - 0 di White Hart Lane pada hari Ahad lepas.
Sebastian Coates membuat penampilan pertama, sementara Maxi Rodriguez, Dirk Kuyt, Jay Spearing, Martin Kelly, Craig Bellamy dan Jack Robinson juga tersenarai dalam kesebelasan utama.
Ketua pasukan Liverpool Steven Gerrard dinamakan sebagai pemain simpanan, manakala Charlie Adam dan Martin Skrtel digantung perlawanan dan Daniel Agger akan diketepikan untuk selama sebulan akibat kecederaan.
Jose Enrique, Andy Carroll, Stewart Downing dan Jordan Henderson semuanya direhatkan.
Seramai 21,897 orang penonton telah hadir menyaksikan perlawanan yang mendebarkan ini.
Perlawanan seterusnya bagi pasukan Brighton adalah menentang hari Jumaat, 23 September 2011 menentang Leeds United juga di Stadium Komuniti American Express.
Albion: (4-5-1) Ankergren; Calderon, Greer, Cook, Vincelot; Buckley (Vicente 60), Bridcutt, Sparrow (LuaLua 78), Navarro (Barnes 78), Noone; Mackail-Smith. Pemain simpanan yang lain: Brezovan (GK), Dunk, Taricco, Kasim.
Wednesday, 21 September 2011
JEMPUTAN RUMAH TERBUKA AIDILFITRI
SEJAMBAK MAWAR, SETEPAK SIREH, SEMEKAR SENYUMAN KAMI HULURKAN UNTUK MENJEMPUT DATO', DATIN, TUAN, PUAN, SAUDARA, SAUDARI KE MAJLIS RUMAH TERBUKA SAMBUTAN AIDILFITRI BERSAMA ANAK-ANAK YATIM BAIT AL-AMIN PADA:
TARIKH : 24HB SEPTEMBER 2011
HARI : SABTU
MASA : 2.00 - 6.30 PETANG
TEMPAT : RUMAH ANAK-ANAK YATIM BAIT AL-AMIN, KG. TENGAH, PARIT, PERAK.
PENAMPILAN KHAS : IWAN SYAHMAN & KUMPULAN NASYID RABBANI
SEMOGA KEHADIRAN PARA JEMPUTAN SEKELIAN AKAN MEMERIAHKAN LAGI MAJLIS TERSEBUT.
DARIPADA : SELURUH WARGA BAIT AL-AMIN
Siaran Langsung Di Astro 816
Perlawanan tersebut akan berlangsung di Stadium Komuniti American Express dan khabarnya tiket - tiket untuk menyaksikan perlawanan ini telah habis dijual sejak minggu lepas.
Marilah kita beramai - ramai menyokong pasukan Brighton dalam perlawanan ini.
Tuesday, 20 September 2011
Landasan Cawangan Pasir Gudang
Sepanjang riwayatnya, landasan ini banyak dilalui oleh tren - tren barang. Kurang sekali tren - tren penumpang yang beroperasi untuk jangkamasa panjang di landasan cawangan ini.
Kerja-kerja menyiapkan landasan Keretapi dari Kempas Bahru ke Pasir Gudang ini mengambil masa lebih tiga tahun setengah diselenggarakan sepenuhnya oleh kakitangan Keretapi Tanah Melayu.
Projek yang menelan belanja lebih RM76.5 juta ini telah dilancarkan untuk memulakan perkhidmatan barang-barang pada 31 Januari 1983. (Lihat gambar di bawah).
Pembinaan cawangan Pasir Gudang ini adalah untuk memberi perkhidmatan rel ke Pelabuhan Pasir Gudang supaya Keretapi Tanah Melayu dapat memainkan peranan penting dalam memajukan pelabuhan tersebut.
Projek ini pada keseluruhannya meliputi pembinaan sambungan rel sepanjang 32 km dari Kempas Baharu ke Pasir Gudang, 54 pembentong, 11 jambatan, 10 jalan bawah jalan, tujuh laluan atas dan satu terowong ARMCO.
Selain daripada itu, cawangan ini mempunyai tiga stesen iaitu Kempas Baharu, Plentong dan Pasir Gudang di samping sebuah yad atur di Pasir Gudang, sisian-sisian perkhidmatan, suwa dan sambungan rel sepanjang 3.2 km dari Pasir Gudang ke Malaysian Shipyard and Engineering (MSE).
Antara sisian - sisian perkhidmatan yang dimaksudkan adalah Sisian Evergreen, FPM, Gold Coin, ICI, Max Agr, MSE, Peladang Kimia, Petronas dan beberapa sisian lain.
Selingkar Kasih
Sebagai sebuah istana megah
Menjadi persinggahan mahkota hati
Melambang kebahagian kita
Seharusnya cinta kita bisa tersenyum
Seolah seorang puteri ayu
Akan menjadi idaman mahkota hati
Lambang pengorbanan kita yang suci
Tetapi selingkar oh kasihmu
Telah terurai meragut dan menyakar
Hati ini jua
Masih lagi selingkar kasihmu
Yang menghantui rasa dan merindu daku jua
Oh…
Kepastian yang ku nanti tetapi engkau
Masih mencari cinta yang lain
Bukan diriku
Seharusnya cinta ini bisa berdiri
Sebagai sebuah istana megah
Menjadi persinggahan mahkota hati
Melambang kebahagian kita kasih
Sunday, 18 September 2011
Stesen Keretapi Sungai Gadut
Stesen Keretapi Sungai Gadut yang baru terletak di KM 470.031. Tiada tarikh sebenar stesen baru ini mula dirasmikan, tetapi perkhidmatan KTM Komuter laluan perkhidmatan antra Seremban ke Sungai Gadut dibuka untuk operasi pada 24 Mei 2011. Secara amnya, perkhidmatan di laluan ini telah bermula sejak 14 Mei 2011.
Stesen ini mempunyai sebuah platform sepanjang 150 meter dengan sistem persemboyanan baru telah ditauliah pada 26 April 2011. Persemboyanan Seremban - Sungai Gadut adalah Persemboyanan Blok Litar Landasan Pengira Gandar (Axle Counter).
Bagi memantau keselamatan pengguna, kamera litar tertutup (CCTV) turut ditempatkan di stesen ini. Kemudahan - kemudahan yang disediakan turut mengambi kira keperluan orang kelainan upaya (OKU) sebagaimana KTMB Berhad ingin menjadi sebuah organisasi yang mesra sejagat.
Apa yang lebih unik tentang Stesen Sungai Gadut ini adalah ianya merupakan 'elevated station' iaitu stesen yang berada pada aras yang lebih tinggi daripada biasa dan ianya sememangnya lebih selamat dari sebarang insiden terutamanya banjir.
Jika kalian ingin pergi ke stesen ini, ianya terletak di tengah - tengah perjalanan dari Seremban menuju ke Pedas (atau seterusnya ke Rembau dan Tampin) menggunakan jalan persekutuan.
Cuba - cubalah kalian yang tiap hari berulang alik dari kawasan persekitaran Stesen Sungai Gadut ke tempat kerja kalian di sekitar Seremban atau Kuala Lumpur menaiki kereta atau bas, gunalah perkhidmatan KTM Komuter. Kalian boleh jimat banyak benda termasuk duit minyak dan tol. Kalian tidak akan terjebak dengan kesesakan lalu lintas. Kalian juga boleh rehat sebentar dalam komuter sehingga tiba ke destinasi.
Merindu
meratap keliling alam
hatiku merindu dendam
dah lama memang terpendam
langsung teringat padamu
yang hilang dari mataku
terbayang pada wajahmu
sedikit tidaklah jemu
jiwaku rasa melayang
serasa nafasku hilang
teringat kekasihku sayang
aku duduk karam seorang
harapan ku putus belaka
tak mungkin aku berjumpa
hanyalah dengar berita
demikianlah aku merana
Perkhidmatan Tren Kembali Pulih
Perkhidmatan tren KTM Berhad ke laluan Utara yang sebelum ini tergendala sejak 14 September 2011 yang lalu akibat kerosakan pada struktur landasan di antara Stesen Sg Buluh dan Rawang (km. 366.523) telah kembali pulih seperti biasa mulai jam 9.25 pagi hari ini
(17 September 2011).
Kerja-kerja baik pulih landasan telah siap sepenuhnya pada jam 9.00 pagi hari ini dan serentak dengan itu tenaga elektrik bagi laluan tersebut telah kembali dibekalkan pada jam 9.20 pagi.
Dengan perkembangan terbaharu ini, kesemua perkhidmatan tren meliputi Komuter, ETS, Intercity dan Kargo telah kembali beroperasi seperti dijadualkan. Walau bagaimanapun, kelewatan perjalanan antara 5 – 10 minit dijangka berlaku disebabkan tren perlu diperlahankan di kawasan yang baharu dibaik pulih.
KTM Berhad memohon maaf atas kesulitan dan masalah yang dihadapi oleh para pengguna perkhidmatan kami di sepanjang tempoh kerja-kerja baik pulih dilaksanakan.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pusat Panggilan KTMB di talian 1-300-88-5862 (9.00 pagi – 10.00 malam).
Syukurlah semuanya selamat. Jangan disebabkan masalah seperti ini, kalian menjauhkan diri dari menggunakan perkhidmatan keretapi. Kejadian ini jarang berlaku dan sekiranya ianya berlaku, pihak KTMB akan membaikinya dengan segara. Penumpang perkhidmatan Antarabandar dan KTM Komuter telah dibantu dengan sebaik - sebaiknya untuk meneruskan perjalanan mereka.
Kepada kakitangan KTMB yang terlibat dalam menyiapkan landasan, syabas dan tahniah di atas usaha keras anda semua walaupun terpaksa mengorban cuti panjang sempena sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia pada 16 September yang lepas. Harap - harap pihak atasan KTMB tidak terlepas pandang kepada mereka - mereka yang telah bertungkus lumus bekerja siang dan malam bagi memastikan perjalanan tren dapat diteruskan semula.
Landasan Keretapi Pelabuhan Tumpat (Pantai Sri Tujuh)
Aku telah berkunjung ke sana sekali lagi baru – baru ini untuk mengungkap kembali sejarah landasan ini. Hasil daripada kerjasama kakitangan KTMB dan penduduk tempatan, berikut adalah serba sedikit cerita mengenai landasan tersebut.
Sekitar tahun 1940’an sebelum Perang Dunia Kedua meletus, Pelabuhan Tumpat mengendalikan eksport bijih besi ke luar negara terutamanya ke Jepun. Pada mulanya, bijih besi yang di lombong di Batu Lapan, Kerambit itu diangkut ke pelabuhan dengan menggunakan lori kecil.
Memandangkan permintaan terhadap bijih besi ini semakin meningkat dari semasa ke semasa, pengangkutan menggunakan lori telah menimbulkan masalah. Lori – lori kecil yang digunakan sering mengalami kerosakan akibat terlalu kerap digunakan dan kurang diselenggara. Bagi mengatasi masalah itu, pihak FMSR telah bersetuju untuk membina sebuah landasan dari Tumpat ke Pelabuhan Tumpat sejauh 5.38 kilometer (ada yang mengatakan sekitar 3 kilometer sahaja).
Landasan ini mula dibina pada akhir tahun 1930'an dan siap pada awal tahun 1940'an. Landasan ini dibuka kepada trafik pada tahun 1941. Kekerapan pengendalian tren bijih besi ini adalah 6 tren sehari. (Hampir keseluruhan fakta ini aku ragui kerana ianya bercanggah dari mulut ke mulut - bermaksud tiap orang memberikan tarikh yang berbeza - beza. Pertolongan dari kalian amat aku perlukan untuk memperbetulkan fakta sejarah.)
Gambar di bawah menunjukkan Pelabuhan Kota Bharu. Setahu aku Kota Bharu tak ada keretapi. Mungkin ini adalah Pelabuhan Palekbang atau mungkin juga Pelabuhan Tumpat
Pada September 1941, Jepun telah memasuki dan menyerang Tanah Melayu. Tentera Jepun telah memasuki Kelantan melalui Pelabuhan Tumpat ini.
Pada masa perang, perkhidmatan tren membawa bijih besi diteruskan dengan kesemua bijih besi dihantar ke Jepun. Selain daripada bijih besi yang diperolehi dari Kerambit, bijih besi dari Temangan juga dihantar ke Jepun. Tempat pengumpulan bijih besi ini adalah di sebuah kilang bijih besi yang terletak di belakang Stesen Keretapi Gual Periok.
Tapak bekas Stesen Gual Periok sememangnya luas dan dapat memuatkan sekurang - kurangnya 6 landasan.
Sebaik Jepun menyerah kalah pada tahun 1945, British kembali memerintah Malaya dan mengarahkan agar semua bijih besi dihantar ke England.
Tetapi keadaan itu tidak lama kerana dalam tahun 1946, kapal – kapal dari Jepun telah datang semula ke sini untuk membawa bijih besi kembali ke negara mereka. Kegiatan ini berterusan sehingga akhir tahun 1950an.
Oleh kerana pengeluaran bijih besi yang semakin berkurangan, tren – tren pukal membawa bijih besi semakin dikurangkan. Akhirnya pada tahun 1960, perkhidmatan tren pukal bijih besi ke Pelabuhan tumpat ini dihentikan.
Sejak dari tarikh itu, tiada usaha – usaha dibuat untuk memulihara landasan tersebut. Akibatnya binaan jeti Pelabuhan Tumpat ini runtuh.
Jambatan bijih yang terletak di Pantai Kampung Jubakar
Begitu juga dengan jambatan keretapi yang merentasi sungai di Kampung Jubakar yang kian lenyap.
Sesungguhnya landasan cawangan Pelabuhan Tumpat ini adalah terpinggir. Tiada siapa yang dapat memberikan jawapan yang tepat tentang cerita sebenarnya, kecuali orang – orang kampong yang tinggal lama di situ. Mungkin juga para ahli sejarah mempunyai fakta yang tersendiri tentang landasan yang beroperasi dalam tempoh masa yang singkat.
Secara jujur aku mengakui bahawa beberapa fakta dalam cerita ini adalah tidak tepat dan perlu diperbetulkan. Aku siarkan dalam blog ini agar kalian mendapat sedikit 'clue' tentang wujudnya landasan dari Stesen Tumpat ke Pelabuhan Tumpat. Pertolongan dari semua pihak amatlah dihargai agar fakta sebenar tentang landasan ini dapat diperolehi.