Landasan sepanjang 29.10 kilometer ini mengandungi:
BIL | KM | TT | BATU | STESEN / PERHENTIAN |
1. | 0/0 | 144/23 | Stesen Tapah Road | |
2. | 3/30 | 3 ¾ | Perhentian Changkat Petai1 | |
3. | 6/10 | Lintasan Rata Degong | ||
4. | 10.42 | 6/23 | 6 ¾ | Stesen Degong |
5. | 12.98 | 8/08 | Stesen Chikus | |
6. | 16.59 | 10/10 | 10 ¼ | Stesen Sungei Tukang Sidin |
7. | 19.01 | 11/32 | Perhentian Permatang | |
8. | 22.19 | 13/19 | Stesen Sungei Kerawai | |
9. | Stesen Sungai Manik2 | |||
10. | 16/18 | Lintasan Rata Teluk Anson Town | ||
11. | 26.76 | 16/20 | 16 ½ | Stesen Teluk Anson Town |
12. | Lintasan Rata Teluk Anson Wharf | |||
13. | 17/08 | Sisian Standard Oil Company | ||
14. | 17/09 | Lintasan Rata Standard Oil Company | ||
15. | 17/16 | Lintasan Rata Stesen Teluk Anson Wharf | ||
16. | 29.10 | 17/16 | 17 ¾ | Waf Teluk Anson |
NOTA:
1. Terdapat di dalam Malayan Railway Administration – Working Time – Table No. 6 (Effective from 19 May 1958)
2. Terdapat di dalam Malayan Railway – Working Instructions, Part II as from 15 October 1954. Chapter VIII. Section 1 – Accommodation and Appliances At Station – Teluk Anson Branch.
Landasan keretapi ini adalah yang keempat dibuka di Negeri Perak. Landasan keretapi pertama ialah di antara Taiping dengan Port Weld, manakala landasan keretapi kedua di antara Taiping dengan Kamunting dan landasan keretapi ketiga di antara Kemunting dengan Hulu Sepetang. Kerja-kerja pembinaan landasan keretapi ini telah menghadapi banyak kesulitan kerana sebuah jambatan terpaksa dibina bagi merentasi Sungai Bidor.
Apabila landasan cawangan ini siap dan dibuka untuk trafik pada tahun 1893, ia menjadi sambungan kepada pembinaan sistem perhubungan keretapi. Kegiatan meluaskan lagi perkhidmatan keretapi ke tempat - tempat lain terus diperhebatkan kerana ia adalah pelaburan yang amat menguntungkan. Pendapatan yang diperolehi dari perkhidmatan keretapi dapat menampung kekurangan perbelanjaan untuk menambah landasan – landasan keretapi yang baru.
Kebanyakan tren yang dilarikan di cawangan ini adalah tren campur (sebuah locomotif + dua koc penumpang + gerabak barang). Perjalanan dari Tapah Road ke Waf Teluk Anson mengambil masa lebih kurang satu jam kecuali apabila berselisih. Tempat untuk tren berselisih (crossing) hanyalah di Stesen Sungei Tukang Sedin.
Berikut adalah jadual waktu perjalanan tren terakhir di cawangan ini beberapa bulan sebelum ditamatkan perkhidmatan.
C | C | C | C | C | C | C | |||||
371 | 373 | 375 | 372 | 374 | 376 | 376* | |||||
3 | 3 | 3 | Stesen | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
0610 | 1125 | 1515 | b | Tapah Road | t | 1022 | 1502 | 1951 | 2011 | ||
0702 | 1217 | 1609 | t | Pekan Teluk Intan | t | 0926 | 1406 | 1856 | 1916 | ||
0709 | 1224 | 1616 | t | Waf Teluk Intan | 0920 | 1400 | 1850 | 1910 |
*Untuk hari Jumaat sahaja.
Pada 1 Jun 1989, KTMB telah menamatkan perkhidmatan keretapi dari Tapah Road ke Teluk Anson atas sebab kurang mendapat sambutan lantaran sudah adanya jalanraya yang banyak memberi keselesaan kepada penduduk sepanjang landasan.
Berikut adalah serba sedikit catatan tentang stesen dan perhentian di cawangan ini.
Changkat Petai
Hanyalah sebuah perhentian kecil.
Degong
Sebuah Stesen Tanpa Kuncikait. Asalnya mempunyai sebuah platform sepanjang 424 kaki di sebelah kiri landasan dan mempunyai gegelung sepanjang 1371 kaki.
Merupakan sebuah stesen biasa (Non – block Station).
Sungei Tukang Sidin
Adalah sebuah Stesen Blok (Stesen Tanpa Kuncikait). Mempunyai platform untuk tren naik sepanjang 300 kaki dan platform untuk tren turun juga sepanjang 300 kaki. Mempunyai gegelung sepanjang 1033 kaki yang dapat menampung 41 unit gerabak. Ada juga yang melaporkan panjang gegelung di stesen ini adalah 1320 kaki.
Permatang
Sebuah perhentian yang dilengkapi dengan tempat menjual tiket.
Sungei Manik
Mempunyai platform sepanjang 112 kaki di sebelah kiri landasan. Walau bagaimanapun, lokasi sebenar stesen ini masih lagi dalam pencarian.
Bandar Teluk Anson
Sebuah perhentian yang dilengkapi dengan tempat menjual tiket. Mempunyai platform sepanjang 386 kaki di sebelah kanan landasan.
Adalah sebuah Stesen Blok (Stesen Tanpa Kuncikait). Mempunyai platform untuk tren naik sepanjang 245 kaki dan platform untuk tren turun juga sepanjang 245 kaki. Mempunyai gegelung sepanjang 771 kaki yang dapat menampung 30 unit gerabak. Di waf ini pernah terdapat kemudahan untuk menyimpan lokomotif, sebuah turntable, tempat memeriksa gerabak dan koc serta tempat memunggah barang – barang pukal. Terdapat jambatan penimbang dengan kapasiti maksimum 20 ton.