Wednesday 28 October 2009

Nama Tempat

Dalam aku mengumpul maklumat mengenai keretapi, aku kadangkala dikejutkan dengan nama beberapa buah tempat yang sememangnya asing bagi aku. Walaupun urutan sesebuah tempat yang mempunyai stesen atau perhentian keretapi tu dah memang betul, tetapi aku menjadi tertanya - tanya adakah tekaan aku itu betul atau sebaliknya.

Berikut adalah nama beberapa buah tempat sepanjang landasan keretapi yang berubah mengikut masa:

NAMA LAMA --> NAMA BARU
---------------------------------

Air Hitam à Serting Baru

Arang – Arang à Port Dickson

Batang Berjuntai à Bestari Jaya

Belanda Mabok à Hulu Sepetang

Best World Plaza à Danga City Mall

Gong à Jenderak

Guinness à Seri Setia

Jambatan Connought à Bukit Badak

Kreh à Tasek Gelugor

Kuala Pergau à Dabong

Kuala Sepetang à Port Weld

Lumba Kuda à Sungai Besi

MAHA Lama à Kampung Dato’ Harun

Neram Tunggal à Dura

Pelabuhan Klang Pusat à Jalan Kastam

Renoh à Pan Malayan

Semiling à Bedong

Sungai Way à Setia Jaya

Sungei Ujong à Seremban

Tanjung Puteri à Johor Bahru

Teluk Anson à Teluk Intan

Seperti yang aku khabarkan awal tadi, aku tak pasti samada tempat - tempat berubah nama atau memang ada tempat tu sekarang nie.


Kalau kawan - kawan ada maklumat, bolehlah kongsi bersama..............

No comments:

Post a Comment