Thursday 16 December 2010

Perhentian Komuter Batu Kentonmen

Di dalam jajaran cawangan Batu Caves terdapat Stesen Sentul, Perhentian Batu Kentonmen, Perhentian Kampung Batu, Perhentian Taman Wahyu dan Stesen Batus Caves.

Pada 16 Mei 2010 sewaktu membicarakan tajuk Stesen dan Perhentian (Bahagian 6), aku telah menulis serba sedikit tentang semua stesen dan perhentian di atas kecuali Perhentian Batu Kentomen.

Pada kesempatan ini aku akan memperkenalkan pula Perhentian Batu Kentonmen kepada kalian bagi melengkapkan gambaran kalian tentang jajaran Cawangan Batu Caves yang sebelumnya hanya dikenali sebagai laluan tren simen ke Sisian PHS Batu Caves.

Perhentian Batu Kentonmen terletak di KM 3.550. Sebelum perhentian ini adalah Stesen Sentul (KM 1.386) dan selepas perhentian ini adalah Perhentian Kampung Batu (KM 4.500). Perhentian ini diwujudkan sewaktu Projek Landasan Berkembar Elektrifikasi Sentul - Batu Caves.

Pemandangan dari simpang masuk ke kawasan perhentian

Gambaran dari kawasan meletak kenderaan

Menuju ke pintu masuk utama perhentian

Papantanda Perhentian Batu Kentonmen

Persekitaran perhentian yang bersih dan teratur

Jika menaiki tren komuter menuju ke Batu Caves, sebelum tiba di perhentian ini kalian akan dapat melihat satu sisian buntu yang dibina bagi membolehkan tren beroperasi di Sisian Depoh Batu Kentonmen

No comments:

Post a Comment