Tuesday 24 January 2012

Pujaanku

Dari dulu, sekarang dan hingga akhir hayat ini , tak mungkin ada penghibur lain yang dapat menandingi tingginya penghargaan seperti yang aku berikan kepada Allahyarhamah Toh Puan Setia Datin Rafeah Buang.
Banyak laman sesawang dan blog yang menceritakan perihal beliau tetapi tak banyak lagu - lagunya yang dapat kita dengar semula di corong radio. Ada tak ada cuma Radio Klasik Nasional yang banyak menyiarkan lagu - lagu dendangan biduanita terkemuka ini.

Aku memang meminati Allahyarhamah sejak aku kecil lagi kerana sewaktu mengulangkaji pelajaran semasa bersekolah dulu, siaran Radio Malaysia ketika itu, selepas rancangan Arena Sukan jam 10 malam, rancangan Hiburan Malam pula mengambil tempat jam 10.15 malam sehingga jam 11 malam. Dalam rancangan ini kerap disiarkan lagu - lagu Allahyarhamah yang popular seperti Kenangan Di Rantau Abang, Jarinya Merah, Disebut Jangan Dikenang Jangan dan banyak lagi.

Sebagai penghargaan yang amat tidak ternilai atas jasa - jasa Allahyarhamah, mulai hari ini aku akan senaraikan sebahagian lagu-lagu beliau untuk kalian dengar semula.

Ada Gadis Di Sebelahnya
Adik Ku Sayang (duet dengan S. Latiffah)
Aksi Kucing
(lagu dari filem)
Anggerik Desa
Awan Beralih
Baju Kurung
Bila Dikasihi
Bilakah
Buat Baik Berpada
Bunga Maduku
Citaku
Di Luar Jendela
Di Pentas Nyanyian
Disebut Jangan Dikenang Jangan
Gurindam Jiwa (duet dengan R. Ismail)
Hanya Kanda Pujaanku
Hari Cuti Nan Lalu
Ibu
Inang Baru
Insan Ternoda
Itulah Harinya
Jarinya Merah
Jeritan Batinku
Jinak Merpati
Kan Ku Berikan Hati
Kau Akan Mengerti
Kehilangan
Kekosongan (ada juga dari tajuk yang sama nyanyian Uji Rashid, tapi berbeza lirik dan iramanya)
Kerana Kebahagiaanmu
Ku Pulang Dahulu
Lagumu Temanku
Lebih Cakap Dari Buat
Lupakan

Aku rasa cukup setakat itu dulu. Aku akan tambah dalam sedikit masa lagi. Aku sudah dapat mengumpul 170 buah lagu Allahyarhamah dan sekarang aku cuba untuk mencari lebih kurang 40 buah lagu lagi untuk diproses menjadi mp3.

Aku sayang semua....

No comments:

Post a Comment