Tuesday 12 November 2013

Suka Duka Ketika Mengutip Sejarah

Mencari dan mengumpul sesuatu untuk tatapan generasi akan datang sememangnya perlukan kesabaran. Walau di mana dan dalam apa jua keadaan sekalipun, kesabaran itu adalah lebih penting biarpun minat itu yang membuatkan aku teruja untuk meneruskan pencarian.

Dalam aku merentas kota desa, sawah ladang, bukit bukau dan semak samun berteman sang unggas serta hujan dan panas, ada kalanya terpancar kegembiraan di hujungnya. Tak kurang juga kekadang aku rasa seperti terhina tatkala berpijak di negara aku sendiri.

Adakalanya aku diberi sambutan seperti seorang VIP. Kekadang aku dilayan seperti seorang peminta sedekah, dihalau dan dimaki. Tetapi selalunya aku dilayan seperti seorang tetamu biasa (ini yang selalu aku harapkan).

Tetapi atas rasa semangat dan perasaan untuk berkongsi dengan kalian, ada kalanya aku terpaksa meneruskan perjalanan sendirian dalam mencari sejarah....

No comments:

Post a Comment