Aku dah lama benar tak menaiki keretapi. Pada awal Ogos yang lalu, aku nekad aje untuk mengejar keretapi. Alhamdulillah, aku dapat Tren Nombor 1 (ER/1) iaitu Tren Ekspres Rakyat dari Butterworth ke Tanjung Malim.
Ramai juga penumpang yang menaiki tren ini, maklumlah hari cuti hujung minggu.
Mari kita lihat sebahagian daripada gambar yang dapat aku rakamkan di sepanjang perjalanan yang diselubungi keadaan cuaca yang tidak menentu.
Ramai juga penumpang yang menaiki tren ini, maklumlah hari cuti hujung minggu.
Mari kita lihat sebahagian daripada gambar yang dapat aku rakamkan di sepanjang perjalanan yang diselubungi keadaan cuaca yang tidak menentu.
Stesen Butterworth
Yad Perai
xsngka tasek pun ada stesen keretapi ye..
ReplyDeleteAda..... kegunaannya untuk mengendalikan tren - tren barang (simen) dari Kilang Simen Tasek (TCB). Selain daripada itu membantu Yad Ipoh mengawal kemasukan tren yang banyk pada satu - satu masa.
ReplyDeletebestnye travel nek keretapi
ReplyDeleteguna lence berapa mm?
ReplyDeleteDulu, Stesen Tasek jugak turut mengendalikan beraneka jenis trafik barang selain daripada Keluaran Simen (Simen Portland Biasa, Simen Penampal/Masonry, Simen Cepat Keras, dan Simen Portland Komposit) Pukal dan Kampit keluaran Tasek Cement Corporation Berhad. Trafik-trafik tersebut merangkumi Minyak Diesel dan Gas Petroleum Cecair (LPG) milek Exxon Mobil yang diangkut dari Tanjung Tin/Port Dickson, Atap dan Bumbung Asbestos keluaran United Asbestos Cement Berhad (UAC), Batu Gipsum dari Ban Song, Negara Thai dan Minyak Bahan Api SHELL dari Tanjung Tin/Port Dickson untuk penghasilan simen Tasek Cement, Kayu Balak untuk Boon and Cheah selain Papan Lapis dan Kayu Gergaji keluaran syarikat, dan Minuman Keras oleh Chemical Industries of Malaya (CIM). Tidak ada apa-apa tinggal di Tasek kecuali Trafik Simen Portland Biasa dan Komposit Pukal Tasek Cement Corporation Berhad ke Sungai Buloh.
ReplyDelete