Tuesday 27 August 2013

Cadangan Projek Jalan Keretapi Johor Bahru

Lakaran di atas adalah satu cadangan yang dikemukakan oleh Syarikat Masteel untuk membangunkan landasan berkembar di kawasan Johor Bahru. Cadangan juga merangkumi landasan tunggal dari Kempas Bharu ke Pasir Gudang dan dari Kempas Bharu ke Tanjung Pelepas.

Lakaran yang kedua ini bentuknya lebih kurang sama dengan cadangan di atas tetapi berbeza dari segi jumlah stesen dan perhentian.

Mungkin akan berlaku wujudnya sebuah stesen keretapi yang lebih besar seperti JB Sentral di sepanjang laluan utama dari Kulai ke Woodlands. Aku berpendapat mewujudkan sebuah stesen besar seperti Kempas Sentral sudah cukup untuk memberi kemudahan kepada orang ramai menggunakan perkhidmatan rel tanpa perlu menukar kepada perkhidmatan bas atau teksi.

Atau mungkin akan ada perkhidmatan keretapi ringan (Light Rail Transit - LRT) seperti yang ada di Lembah Klang menghubungkan tempat-tempat yang sering menjadi tumpuan bagi mengurangkan kesesakan jalanraya.

Tak kiralah cadangan mana yang akan digunakan pakai, asalkan perjalanan dari satu tempat ke tempat yang lain di sekitar Bandaraya Johor Bahru akan menjadi lebih mudah.

No comments:

Post a Comment