Thursday 3 April 2014

Perkembangan Landasan BM - Padang Besar (Part 1)

Pada 1 April 2014 yang lalu, aku mengambil kesempatan masa yang terluang untuk menaiki keretapi dari Sungai Petani ke Padang Besar, Padang Besar ke Butterworth dan Butterworth ke Sungai Petani. Jadi peluang yang ada membolehkan aku mengambil gambar di sepanjang landasan dari Butterworth ke Padang Besar. 

Aku bergerak ke Padang Besar dengan menaiki Tren No. 20 dari Stesen Sungai Petani yang tiba di stesen sekitar jam 7.00 pagi. Memandangkan aku agak mengantuk kerana bangun awal, aku tidur sebentar selepas mengambil tempat sehingga tren menghampiri Stesen Gurun. Penumpang kelihatan agak ramai dan aku dimaklumkan bahawa keadaan ini sudah menjadi kebiasaan pada hari Isnin atau Selasa. Tiket-tiket hanya akan dikeluarkan di dalam koc oleh pemeriksa tiket yang bertugas. 

Di stesen ini kelihatan ramai penumpang yang turun dan naik koc. Kebanyakkan yang naik itu bertujuan untuk ke Arau atau Padang Besar.
Stesen Gurun yang baharu masih belum ditauliah walaupun rasanya semua yang berkaitan sudah dibereskan. Mungkin ada peralatan-peralatan yang masih dalam ujian penerimaan.  
Lokomotif YDM mengeluarkan asap yang tebal sewaktu melintasi Kabin Tokai.  
Tren berhenti di Stesen Alor Setar pada jam 8.07 pagi. Semakin ramai penumpang yang naik di stesen ini tetapi yang turun tidak berapa ramai.  
Sistem elektrifikasi telah siap dipasang.  
Tren bergerak perlahan sewaktu memasuki Kabin Anak Bukit pada jam 8.27 pagi.  
Di sini juga kelihatan sistem elektrifikasi telah siap dipasang.  
Dahulu di gudang beras ini terdapat sisian keretapi, tetapi kini telah dibongkar. Gudang ini terletak berhadapan dengan Stesen Keretapi Arau yang sementara. Tren berhenti di stesen ini pada jam 8.46 pagi.  
Di sini sistem elektrifikasi masih belum dipasang oleh pihak kontraktor.  
Kelihatan loko kepunyaan CIMA Bukit Ketri sedang membuat kerja-kerja lansiran di sisian CIMA.  
Pada jam 9.05 pagi, tren melintasi Stesen Bukit Ketri.  
Akhir tren tiba di Stesen Padang Besar pada jam 9.22 pagi.  
Suasana di stesen kelihatan agak sibuk kerana di Platform 3 terdapat satu jajaran tren kontena manakala di Platform 4 kelihatan keretapi mewah Eastern & Oriental Express sedang menunggu pelepasan menuju ke Butterworth.  
Tren Antarabangsa No. 35 tiba di stesen ini pada jam 10.20 pagi.  
Semua penumpang-penumpang yang tiba dengan keretapi ini turun untuk pemeriksaan kastam dan imigresen.

Tepat jam 10.42 pagi, dua koc Keretapi Thai disambung kepada sebuah lokomotif Kelas YDM4.  
Jam 11.00 pagi tren perlahan-lahan meninggalkan Stesen Padang Besar.  
Lokomotif ini sedang melansir koc-koc Senandung Langkawi untuk meneruskan perjalanan ke Haadyai.  
Di kawasan ini, sistem elektrifikasi telah siap dipasang.  
Sehingga hari ini aku masih tercari-cari jawapan untuk apa pondok kecil ini didirikan berhampiran dengan landasan. Ia terletak di KM 148.25 dari Bukit Mertajam.  
Ini Stesen Bukit Ketri yang baharu. Kelihatan sistem elektrifikasi belum dipasang lagi.  
Ini pula Stesen Bukit Ketri sementara.  
Salah sebuah jentera yang digunakan untuk memasang kabel sistem elektrifikasi.  
Sempadan negeri Kedah dan Perlis 
Stesen Arau yang baharu  
Jumpa di Bahagian 2 selepas ini.





No comments:

Post a Comment