Stesen Arau sementara.
Selepas Arau, sistem elektrifikasi sedang rancak dipasang. Kelihatan sistem telah siap dipasang di landasan naik manakala pemasangan belum lagi dilakukan di landasan turun.
Stesen Kodiang yang baharu juga sudah siap.
Kerja-kerja pemasangan talian atas sedang rancak dijalankan.
Kabin Anak Bukit terletak bersebelahan dengan Stesen Operasi Anak Bukit yang baharu. Stesen Operasi ini fungsinya sama seperti Kabin Kalumpang atau Stesen Freight Serendah.
Lagi jentera kepunyaan Balfour Beatty yang digunakan untuk pemasangan sistem elektrifikasi.
Perancangan yang kurang tepat. Pandangan Stesen Keretapi Anak Bukit dari arah selatan terlindung oleh sebuah jambatan.
Ini Stesen Alor Setar yang baharu.
Jambatan besi lama yang merentasi Sungai Alor Setar.
Sistem isyarat masih belum boleh digunakan sepenuhnya. Seperti gambar di bawah, persemboyanan untuk landasan turun sudah boleh digunakan tetapi persemboyanan untuk landasan naik masih dipangkah (tidak boleh digunakan lagi).
Ini satu lagi struktur bangunan telah siap didirikan bersebelahan dengan landasan naik tidak jauh dari Kabin Tokai.
Di Kabin Tokai kelihatan sebuah jajaran kontena sedang menunggu laluan bebas arah utara dan jentera penyelenggara landasan.
Di Tokai ini talian atas sudah dipasang di keempat-empat landasan.
Ini bangunan baharu untuk Stesen Kobah.
Jambatan Sungai Junun ini juga sudah siap.
Ini pula gambar Stesen Gurun yang baharu.
Yang beratap biru itu adalah bangunan sementara Stesen Gurun. Hanya tren penumpang Senandung Langkawi yang berhenti di stesen ini.
Sebuah jajaran Tren BTU sedang berhenti di Stesen Freight Sungai Petani dalam perjalanannya ke Depoh Petronas Fertilizer (Kedah) di Gurun.
Stesen Sungai Petani yang baharu. Semua tren penumpang sektor utara berhenti di stesen ini.
Sebuah troli kelihatan di ‘north end spur’ Stesen Tasek Gelugor.
Kerja-kerja teknikal masih dilakukan di stesen baharu Tasek Gelugor.
Terdapat juga sebuah tren kontena arah selatan sedang menunggu di landasan gelong naik nombor 2.
Aku kepenatan dan tertidur selepas itu. Sedar-sedar tren dah sampai di Stesen Butterworth. Bila aku turun dari koc, aku terkejut kerana lokomotif telah pun ditukar dan kini tren tersebut dikenali sebagai Tren Ekspres Antarabangsa No. 36 dan bersedia untuk berlepas pada jam 2.30 petang.
Tidak lama kemudian kelihatan Tren E & O memasuki Stesen Butterworth.
Sejurus selepas kesemua jajaran E & O memasuki stesen, dengan perlahan-lahan Tren Ekspres Antarabangsa No. 36 berlepas dari Butterworth.
Kelihatan landasan sisian menuju ke Urea Export Terminal (UET) Butterworth.
Bukit Mertajam menjadi stesen persinggahan pertama tren ini.
Yang ini pula jajaran landasan ‘by-pass’ yang telah siap dibina dan sistem talian atas juga telah selesai dipasang. Selepas ini mana-mana tren dari utara menuju ke selatan dan dari selatan menuju ke utara tidak perlu lagi masuk ke Stesen Bukit Mertajam untuk mengalihkan lokomotif ke haluan yang sebenarnya. Itupun jika tren tersebut tidak mempunyai keperluan untuk berhenti samada di Bukit Mertajam atau Bukit Tengah atau Butterworth!
Kemudian tren melalui landasan bersebelahan dengan Yad Jarak yang kini telah dibongkar sepenuhnya.
Selepas itu, tren lalu terus di Stesen Tasek Gelugor.
Tren meneruskan perjalanan ke Sungai Petani, Alor Setar dan Arau sebelum berhenti di Padang Besar. Selepas itu ia menyambung perjalanan menuju ke Bangkok.
Aku turun di Stesen Sungai Petani kerana aku meletak kereta di parkir stesen tersebut untuk memudahkan aku balik ke kampung.
Jumpa lagi pada trip akan datang.
No comments:
Post a Comment