PENTADBIRAN TANAH ADAT NEGERI SEMBILAN
Hari Raya ni ramai yang pulang ke Telapak untuk "sebulek semulo" ( sebulat semula - makan minum tidur sebumbung adik beradik ipar lamai di rumah atas tanah pesaka) walaupun untuk beberapa hari chumo.
Alhamdulillah. Sebulek Semulo.
Antara lain ehwal penting yang dibicarakan sesama adik beradik tentunya perwarisan Tanah Pesaka Adat.
Ada kalanya boleh jadi puncho perbalahan kalau tak sesamo faham.
Oleh itu, sukocito Ayah Lang memberi nasihat guaman dan akademik percumo ( pro bono) ehwal ini bagi mereka yang memerlukan.
Ayah Lang mulakan dengan yang Togheh ( Teras) nya dahulu lah ya.
Peruntukan Undang Undang Bertulis.
1. Awal Mula Pertama Mula, Kuasa.
Kuasa Tertinggi dan Rayuan Ehwal Pentadbiran Tanah Adat terletak secara mutlak di Mahkamah Adat setiap Luak dan Wilayah seperti berikut yang di atas nya ialah : -
Tengku Besar Tampin - Wilayah Tampin
Undang Luak Johol - Luak Johol
Undang Luak Rembau - Luak Rembau
Undang Luak Jelebu - Luak Jelebu
Undang Luak Sg Ujung - Luak Sg Ujung ( pun begitu Sg Ujung tidak mempunyai Tanah Adat di bawah Enakmen Tanah Adat NS)
Ini mafhum serta ruang lingkup Fasal 181 Perlembagaan Persekutuan 1957 dan pindaan pindaan nya.
Oleh kerana statusnya ialah Fasal Perlembagaan Persekutuan, tiada sebarang Undang Undang , keputusan Executive ( Jemaah Menteri diperingkat Persekutuan, Exco NS, Ketua Pengarah dan Pengarah Agensi Persekutuan Dan Negeri ( by laws) ) yang boleh diperbuat dibawahnya yang boleh mencabar kuasa tersebut dalam semua ehwal, terutamanya ehwal Pentadbiran Tanah Adat.
Sebarang Undang Undang Persekutuan apa tah lagi Undang Undang dan Enakmen Negeri yang diluluskan bertentangan dengan kuasa ini dengan sendirinya Ultra Vires / terbatal kerana lobeyh pulak sudu pado kuah.
2. Kanun Tanah Negara 1963 ( betulkan saya akan tahun nya YBhg Datuk Nazri Mustafa ) Perkara 4.2. 1.a. pula menguatkan pengesahan Perlembagaan Persekutuan dengan secara nyata menyebut.... Tiada apa apa dalam Kanun ini, melainkan disebut secara nyata ( rang yang diluluskan di Parlimen dan diterima oleh YDPA) mencacat atau mengurang atau menafikan mana mana undang undang adat yang diterima pakai semasa"...
3. Small Estates Distribution Act 1923 Perkara 20 hingga 25 Special Provisions Relating to Negeri Sembilan.
Di bawah peruntukan peruntukan ini, semua ehwal kehidupan sosial NS berkaitan perwarisan tanah adat diperinchikan termasuklah yang sering diperolok kan masyarakat jahil sombong luar NS adat " Masuk Suku" - disebut Pentadbiran Inggeris sebagai Customary Adoption ( Bekodin - Berkadim - Orang Luar Suku, Anak Angkat, atau Anak Saudara Perempuan dari Abang atau Adik Lelaki Di "Cecah Darahnya" ke Suku Induknya ( ibu saudara sebelah Ayah).
Darah Kerbau atau/dan Kambing lah sekadar simbolik ( tergantung Kodin Aur Serumpun atau hanya Kodin Pinang Sebatang). Kalau darah manusia betul, dah jadi kes Mona Fandey pulak nanti. Satu kesalahan dibawah Kanun Acara Jenayah.
Dikesempatan ini juga sukacita saya menempelak golongan Jahil Sombong : -
1. Akademia Ketuanan Melayu Setengah Masak yang gemar memesong malah meluluskan thesis pelajar pelajar mereka yang menyimpulkan Pentadbiran Inggeris lah yang telah melemahkan Pentadbiran Adat Tanah Adat.
Saya menemui tanpa syak lagi sebaliknya. Politikawan, Tok Tok Adat Malas Membaca serta khianat amanah suku dan Pentadbir Pentadbir Tanah Pejabat Tanah berbangsa Melayu lah yang bersekongkol mencacatkan kesucian falsafah Tanah Adat.
2. Datuk Datuk Adat Pemalas Membaca dan Sentiasa Syak Kepada Orang Orang Luar Adat membuat kupasan dan ulasan.
3. Politikawan Tempatan mengambil kesempatan atas kelemahan 1, 2 dan 3 merogol sewenang Tanah Adat.
4. Paling Jahat - Orang Semenda. ( Menantu Tamak dan Berlagak Pandai. Satu lagi kes lebih sudu dari kuah.
Ehwal 1, sukacita saya simpulkan dengan berani bahawa Pentadbiran Inggeris lah yang telah mengukuhkan kedudukan Datuk Datuk Adat , Undang Yang Empat dan Tengku Besar Tampin kerana tanpa pembukuan hukum adat dalam perkara perkara 20 hingga 25 SEDA 1923 alamat eyh tingga kolopey yo lah Tok Tok Undang mo Tok Tok Adat kito.
Adapun Inggeris memahami Pentadbiran Tanah Adat lebih baik dari fahaman Tok Tok Adat hatta Tok Tok Undang sekalipun ketika itu, ialah kerana tradisi Guaman dan English Legal System di England terlebih dahulu membukukan Konsep Trust dan Equity (Konsep Amanah dan Kesaksamaan) dalam semua Pentadbiran Undang Undang mereka sehingga tanpa Trust dan Equity, Pentadbiran Tanah England dan Wales akan lumpuh.
Itulah yang sedang berlaku di NS sekarang. Lumpuh. Lumpuh dek maleh berfikir dan membacho.
Sayugia, semuo pegangan tanah adat di bawah Enakmen Tanah Adat NS adalah dipegang dibawah Amanah.
Itu lah jugo sobab eyh Tanah Adat tidak boleh di : - inter alia ( antara lain nya)
1. Faraid - kerana tidak sempurna pemilikan nya untuk di Faraid. Malah bedoso di Faraidkan. Zalim pado Anak Anak Amanah ( Cestui Que Trust )
Faraid nieh cakap Arab. FA RA DA asalnyo. Fardhu. Fardhu atas waris simati menyelesaikan ehwal dunio arwah.
2. Tadbir oleh Kanun Tanah Negara secara total kerana The Curtain Principle dan The Mirror Principle KTN tidak terpakai sepenuhnya malah Teghombo yakni Salasilah Keluarga Matrilineal ( Nasab Ibu) yang disahkan oleh Buapak dan Penghulu Pesaka yang lebih utama dalam perbicaraan. Buleh angkek Curtain. Buleh tegheban buang Mirror as the Buapak and the Datuk Penghulu Pesaka deem fit.
Dalam perbicaraan pembahagian tanah adat, Tribunal Dato Penghulu Pesaka dan Pentadbir Tanah buleh ke hulu semulo( mengangkat Curtain dan membuang Mirror itu tadi ( Curtain dan Mirror ini kita pinjam dari Australia)
Andai bukan Tanah Pesaka Adat, Tribunal tidak ada daya dari sudut undang undang untuk ke hulu semula. The Curtain and Mirror Principles apply.
Malah dalam perbicaraan pembahagian Tanah Adat, ada positive duty nyata dibawah peruntukan Perkara 20 hingga 25 SEDA 1923, untuk disatukan semula pemilikan dibawah SATU suku dalam SATU Geran oleh Majistret dengan bantuan Dato Penghulu Pesaka.
Proses menyiasat transaction records ke hulu kes.
Adanya pelbagai Suku dalam satu Geran adalah Prima Facie ( sekilas pandang) menunjukan telah berlaku suatu pengkhianatan dalam pembahagian sebelum ini.
3. Tidak boleh dijual beli luar Perut apa tah lagi Suku tanpa seluruh ahli suku bersetuju secara bertulis terlebih dahulu.
4. Dipermainkan atau dibiarkan dipermain oleh Orang Semondo.
Pendekato, Pegangaan Tanah Adat ialah satu Amanah untuk Anak Anak Amanah bukan sahajo Seperut malah Sesuku Seluruh Kampung itu.
Cakap Omputeh under International Law eyh, kobun dian Omak kau tuh ialah The Common Heritage of Mankind Suku kau lah Jang Oi. Sodo sodo dalam suku itulah Cestui Que Trust eyh.
Orang Semondo, Oghang Agamo yang jumud dan bodoh sombong dan Loyar Loyar Bughok et al.... You can get lost !
Usah dibuek doso koghieng Syawal Syawal nieh.
*Dipetik dari FB Mohammad Sahari pada 4 Mei 2022.
No comments:
Post a Comment