Sunday 16 May 2010

Stesen Dan Perhentian (Part 6)

Salam buat semua. Cuaca mendung pagi Ahad ini tidak menghalang aku dari terus menulis di blog ini.

Dari semalam aku mencuba, tapi talian tak begitu baik, jadi aku tangguhkan dulu untuk mengirim gambar stesen dan perhentian keretapi ini.

Harap - harap pagi ini semuanya ok.

Menyambung kembali perjalanan.... kali ini dari Simpang Batu ke Batu Caves aje.
Moga terhibur.


Simpang Batu

Perhentian Jalan Ipoh
(maaf, tiada gambar)

Stesen Sentul (sekarang)Stesen Sentul (dalam pembinaan) Perhentian Central Workshop
Stesen Batu Kentonmen
(maaf, tiada gambar)

Perhentian Batu Village (sewaktu dirasmikan) Perhentian Kampung Batu (beberapa tahun dahulu)
Stesen Kampung Batu (sekarang)Stesen Taman Wahyu
Sisian KENT
(maaf, tiada gambar)

Stesen Batu Caves (dahulu)
(Gambar oleh Jason Devadason)Stesen Batu Caves (sekarang)
Panjang landasan hanyalah 9.5 kilometer termasuk sisian PHS Batu Caves ini

1 comment:

  1. Berikut ialah Nombor-Nombor Tren yang wujud di Cawangan Batu Caves pada akhir dekad 1980-an dan awal dekad 1990-an :->

    1) 740 Naik dan 741 Turun. Ini ialah Tren Lansiran Barang-Barang Bercampur-Campur yang bergerak di antara Yad Atur KTM Brickfields - Batu Caves - Yad Atur KTM Brickfields. Tren ini jugak akan membuat kerja-kerja lansiran di Sisian-Sisian di sepanjang Cawangan ini selain membereskan TBLS/TLS Bermuatan Gipsum untuk Kedah Cement Holdings Berhad (MIMCO) yang berkilang di Batu Caves. Kutipan wang dari stesen-stesen akan dijalankan dengan Tren ini.

    2) 776 Naik dan 777 Turun. Tren ini ialah Tren Pengantara BBC Perak-Hanjoong Simen. Tren Feeder Nombor 776 Naik akan membereskan BBC-BBC Perak-Hanjoong Simen Bermuatan Simen Portland Biasa Pukal (Bulk Ordinary Portland Cement) daripada Tren Blok Perak-Hanjoong Simen Nombor 471 Turun. Tren Feeder Nombor 777 Turun akan membereskan BBC-BBC Perak-Hanjoong Simen Kosong untuk Tren Blok Perak-Hanjoong Simen Nombor 472 Naik. Dilarikan di antara Kuala Lumpur Lama - PHS Batu Caves - Kuala Lumpur Lama.

    3) 778 Naik dan 779 Turun :-> Tren ini ialah Tren Pengantara Perak-Hanjoong Simen. Tren Feeder Nombor 778 Naik akan membereskan BBC-BBC Perak-Hanjoong Simen Bermuatan Simen Portland Biasa (Bulk Ordinary Portland Cement) dari Stesen Kuala Lumpur Lama ke Depoh Pengagihan Simen Perak-Hanjoong Simen Batu Caves. Tren ini akan membereskan BBC-BBC Bermuatan Simen Portland Biasa Pukal daripada Tren Blok Simen Portland Biasa Pukal Perak-Hanjoong Simen Nombor 473 Turun dari Kilang Simen Perak-Hanjoong Simen Batu Caves. 779 Turun pulak akan membereskan BBC-BBC Kosong dari Depoh Pengagihan Simen Perak-Hanjoong Simen Batu Caves ke Stesen Kuala Lumpur Lama sebelum dibereskan ke Padang Rengas sebagai 474 Naik.

    Depoh Pengagihan Simen Perak-Hanjoong Simen mula dibukak kepada Trafik mulai Februari 1987. Depoh ini mempunyai 2 buah Sisian Pengosongan (Cement Discharging Line) yang mampu memuatkan 22 Unit (11 BBC) pada Line A dan 26 Unit (13 BBC) pada Line B. Jugak terdapat Sisian Buntu yang berkepanjangan 31 meter serta mampu memuatkan 4 Unit (2 BBC). Cara lansir BBC-BBC ini ialah dengan menggunakan Win Kapstan (Capstan Winch) milik Perak-Hanjoong Simen. Sekarang, depoh ini menggunakan Injin Lansir HYUNDAI yang 'diimport' dari Kilang Simen Perak-Hanjoong Simen Padang Rengas.

    ReplyDelete