Wednesday 4 April 2012

Makan Kenduri Ad-Hoc

Pada hari Ahad yang lepas (1 Apri 2012), ketika aku baru saja tiba di rumah kampung, ayah terus mengajak aku dan keluarga untuk menghadiri satu majlis kenduri kahwin berhampiran dengan Stesen Minyak Petronas, Pekan Lubok Cina, Melaka.

Aku agak keberatan nak pergi sebab tak berapa kenal dengan tuan rumah dan anakknya itu, tetapi kata ayah mereka itu bukan siapa dengan keluarga kami, maka aku pun pergilah ke rumah berlangsungnya majlis tersebut.

Seronok menjamu selera
 Tengok apa tu?
 Aku makan nasi munyak dengan ayam bakar dan papadom serta buah limau
 Suasana rumah pengantin
 Ramai tetamu yang hadir memeriahkan majlis
 Ayam sedang dibakar sebelum dijadikan lauk
 Ayam yang telah masak, dipotong untuk dihidangkan kepada para hadirin
 Naqib cuma makan tapai pulut, kek gula hangus, bubur kacang hitam dan beberapa potong limau
 Mereka ini sedang menikmati bubur kacang hitam
 Ayah pula sedang menikmati tapai pulut sebagai mencuci mulut
 Inilah rupanya pasangan pengatin itu

Begitulah adanya... untuk pengantin.... Selamat Pengantin Baru moga kekal hingga ke akhir hayat.....

No comments:

Post a Comment