Wednesday 10 June 2009

Tahukah Anda?

Projek Pusat Bandaraya Kuala Lumpur (KLCC) merupakan projek pembangunan komersial yang terbesar di Asia. Projek ini menempatkan bangunan Petronas Twin Tower iaitu bangunan yang tertinggi di dunia (sekitar 1996). Menara ini mempunyai ketinggian 451.9 meter.

Berikut adalah senarai lima teratas bangunan tertinggi di dunia:
Penglibatan KTM Berhad dalam Projek KLCC ini adalah melalui Perak Hanjoong Simen (PHS) yang menjadi pembekal tunggal OPC (Ordinary Portland Cement) untuk "Petronas Tower Raft Foundation". Sebanyak 8,000 tan simen PHS iaitu 13,000 meter padu "high strength" konkrit gred 60 digunakan bagi pembinaan kedua - dua "Raft Foundation" bangunan ini.

PHS juga adalah pembekal utama OPS untuk projek pembinaan menara telekomunikasi KL Tower. Menara ini yang tingginya 421 meter. Simen PHS digunakan sepenuhnya bagi pembinaan "shaft" menara ini.

KTMB juga memainkan peranan sebagai pengangkutan penting dalam pembinaan kedua - dua projek canggih ini. Keretapi adalah pengangkutan utama bagi Syarikat Perak Hanjoong bagi mengangkut simennya.

Sesungguhnya warga KTMB amat berbangga dengan sumbangan dan penglibatan KTMB dalam pembinaan kedua - dua projek terkemuka di dunia ini.

No comments:

Post a Comment