Monday 9 August 2010

Ciri - Ciri Sebuah Keluarga Bahagia

(sambungan)

Walaupun hadis ini menyebut sifat-sifat yang ada pada seorang wanita untuk dikahwini oleh seorang lelaki tetapi tafsiran sebenarnya ia tidak terbatas secara begitu. Ia merangkumi setiap jantina sama ada lelaki atau perempuan mesti memiliki ciri-ciri tersebut untuk dipilih menjadi pasangan hidup agar sekutu atau berpadanan antara satu sama lain. Tidak adil sekiranya hanya wanita sahaja yang mesti memiliki sifat-sifat seperti kaya, keturunan yang baik, cantik dan beragama untuk dijadikan isteri sedangkan bagi pihak lelaki ciri - ciri berkenaan tidak ada.

Memang menjadi lumrah masyarakat tradisional terutamanya pihak wanita akan menilai status kekayaan menjadi pilihan utama memilih bakal suami. Mereka akan bangga memiliki menantu atau pasangan yang kaya atau banyak harta. Manakala bagi pihak lelaki pula akan menilai rupa paras wanita yang akan dikahwininya tanpa mengambil kira sangat status keluaarganya, asalkan wanita itu cantik rupa paras dan baik pekertinya.

Ada juga keluarga yang mengambil kira status keturunan setiap pasangan yang akan menjadi suami isteri. Mereka akan memilih jodoh dari keturunan yang baik baik, keturunan berada, keturunan kenamaan dan sebagainya supaya setanding dengan kedudukan mereka.

(bersambung)

No comments:

Post a Comment