Saturday 21 May 2011

Dua Stesen Di Jajaran Pantai Timur Ditutup

Dalam keghairahan pengguna keretapi di Pantai Barat Semenanjung Malaysia mendapat dua sahabat baru iaitu Stesen Sungai Gadut dan Perhentian Senawang, aku mendapat khabar yang kurang enak iaitu dua buah stesen di Jajaran Pantai Timur telah ditutup.

Ditutup di sini bermaksud tiada lagi staf KTMB yang akan bertugas di kedua - dua buah stesen berkenaan dan walaupun tren - tren tempatan/shuttle masih berhenti untuk mengambil dan menurunkan penumpang, tiada tiket akan dijual di stesen - stesen berkenaan. Para penumpang yang naik dari stesen - stesen tersebut akan membeli tiket di dalam koc daripada pemeriksa tiket.

Kedua - dua buah stesen yang dimaksudkan itu adalah Stesen Padang Tungku di Pahang dan Stesen Limau Kasturi di Kelantan.

Stesen Padang Tungku
Stesen Limau Kasturi
Kedua - dua stesen ini telah banyak memberikan jasa bakti mereka kepada penduduk setempat dan penutupannya tidak bermakna tiada lagi penumpang yang naik atau turun di stesen - stesen tersebut.

Mungkin pihak KTMB mempunyai rancangan tersendiri di sebalik penutupan Stesen Padang Tungku dan Stesen Limau Kasturi ini. Apa yang aku harapkan agar tiada lagi stesen - stesen akan ditutup selepas ini. Antara stesen yang telah ditutup sebelum ini adalah Stesen Malim Nawar, Stesen Trolak, Stesen Tebong, Stesen Sedenak dan banyak lagi.

Dan sewaktu aku balik dari Arau minggu lepas, aku dapat lihat landasan gegelung untuk Stesen Kodiang telah pun disiapkan. Begitu juga keadaannya di kawasan Stesen Sungai Petani Freight. Ada juga beberapa landasan gegelung dan sisian buntu baru yang dapat aku lihat, tapi aku tak dapat nak agak di kawasan mana.

Tunggulah minggu depan semasa cuti sekolah nanti, aku akan bercuti panjang, tahulah apa aku nak buat........

2 comments:

  1. Penjojak Nerako8 June 2011 at 16:43

    Klu cuma dtutup gk apa2an sih,aslkan jgn dtutup dn droboh terussss sja2 spt korban2 yg tws (nyior & sedenak)...

    ReplyDelete
  2. Bro, thanks for the comment. nak tahu? ada banyak lagi stesen di selatan tanah air yang telah ditutup (atau mungkin sedang switch off) antaranya batu anam, tenang dan mengkibol....

    ReplyDelete