Sunday 22 May 2011

Hari - Hari Terakhir Di Puerto Princesa

Sehari sebelum aku pulang ke Malaysia, aku telah menghadiri majlis jamuan yang dianjurkan oleh sebuah badan kerajaan di salah sebuah hotel terkemuka di Bandaraya Puerto Princesa.

Hampir semua menu yang dihidangkan adalah makanan kegemaran rakyat Malaysia kerana khabarnya orang yang menyediakan semua itu adalah seorang Melayu warga Malaysia yang didatangkan khas dari Kota Kinabalu.

Popiah goreng yang sedap dimakan dengan sos cili yang dicampur dengan cuka
Kek coklat yang manis
Buah - buahan tempatan negara Filipina, sama macam kita di Malaysia
Kuih apam dimakan dengan kelapa yang dicampur dengan gula dan garam
Pelayan wanita yang peramah tapi kurang fasih berbahasa Inggeris
Cuma minuman ini dan air suam sahaja yang dihidangkan
Pelayan lelaki ini fasih berbahasa Inggeris dan dari mereka aku dapat maklumat yang semua makanan ini dimasak oleh orang Melayu
Puas dapat makan masakan Melayu setelah hampir dua minggu di sini. Terima kasih kepada semua yang menyambut kehadiran aku di sini. Esok aku akan pulang semula ke Malaysia...

No comments:

Post a Comment