Sunday 22 May 2011

Pulang Ke Kuala Lumpur

Awal pagi aku dah mula risau kerana hujan turun mencurah - curah sekitara jam 6 pagi di Kota Kinabalu.

Lebih kurang jam 7, hujan mula reda dan aku mula mencari teksi untuk ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Nasib aku baik. Tahan punya tahan, akhirnya aku dapat sebuah teksi yang kebetulan pemandunya orang kampung aku kat Rembau tu.

Menurut kawan aku tu, lepas dia berhenti jadi askar, dia ikut isterinya balik ke Sabah. Kini beliau dan keluarga tinggal di Tanjung Aru. Sebab dah lama tak jumpa, dia belanja aku sarapan pagi dan membeli sedikit buah tangan untuk aku sampaikan kepada keluarganya di kampung.

Setiba di lapangan terbang, aku mula melapor pada petugas untuk mengesahkan aku hadir untuk naik pesawat dan seterusnya balik KL.

Banyak beg yang aku bawa balik sedangkan masa datang hari tu aku cuma bawa dua beg aje.
Aku perlukan dua troli untuk mengangkat beg dari dalam teksi ke ruang menunggu
Tempat aku melapor sebelum naik pesawat
Ini adalah kedai yang menjual buku - buku dan alatulis
Terpapar di skrin pesawat yang akan aku naiki dijadualkan berlepas tepat jam 10 pagi
Banner yang menyentuh perasaan. Kalau tiada anggota tentera, negara ini tak akan aman damai seperti hari ini.
Orang Utan dan Bunga Rafflesia serta Gunung Kinabalu, tidak boleh dipisahkan dengan negeri Sabah.
Banner iklan Ais Krim Potong
Kedai yang menjual barangan pelbagai
Suasana di landasan kapal terbang dari tingkap ruang menunggu
Alhamdulillah, aku selamat tiba di KLIA lebih kurang pada jam 12.45 tengahari. Ada kawan yang dah tunggu untuk bawa aku balik ke rumah bertemu dengan keluarga.

Tiba di rumah, rasa penat hilang tiba - tiba bila kembali dapat berjumpa dengan keluarga tercinta. Pengalaman pahit manis di Pulau Palawan, Filipina kini tinggal dalam kenangan.