Wednesday 11 May 2011

Hari Keenam Di Puerto Princesa

Hari keenam di Bandaraya Puerto Princesa bermula dengan baik. Cuaca mendung setelah hujan ketika menjelang subuh, membuatkan aku teruja untuk keluar awal.

Suasana pagi di hadapan hotel penginapan
Menuju ke satu kawasan yang agak sunyi
Satu kawasan perkampungan nelayan
Satu perkampungan Islam
Teringat kat Malaysia bila terlihat sepohon gajus yang lebat berbuah
Aku tiba di Masjidil Akhdar untuk projek jiwa murni
Ahli jawatankuasa masjid
Ruang dalam masjid
Ruang mimbar yang serba kekurangan
Pengerusi masjid turut serta mengecat
Tak jemu-jemu pengerusi masjid mengecat mencantikan lagi masjid
Tak sedar dia sewaktu aku ambil gambar ini
Satu-satunya penunjuk masuk waktu yang ada di masjid ini
Tanda yang usang kelihatan cantik selepas dicat semula
Sebahagian kawan-kawan aku yang turut serta dalam projek jiwa murni ini
Bersiap-siap sebelum masuk waktu sholat zohor
Makan tengahari selepas sholat
Ruang sembahyang nampak cantik selepas dicat dengan warna putih dan hijau
Sumbangan ikhlas tak lupa buat semua
Masjid nampak cantik selepas dicat semula dan beberapa pengubahsuaian dilakukan
AJK masjid sedang membahagi-bahagikan sumbangan yang diperolehi untuk empat masjid yang berhampiran
Sebuah gerai menjual barangan dapur termasuk arang
Anak-anak yang ada di perkampungan Islam tersebut
Meter air yang kelihatan di hadapan masjid
Meter eletrik yang terletak berhadapan masjid
Aku rasa sedih bila mengenangkan keadaan sebuah masjid di perkampungan ini. Kalau di tempat kita, ianya sama seperti sebuah surau. Aku berdoa agar masjid ini akan terus digunakan oleh penduduk Islam yang tinggal di persekitaran masjid. Moga agama Islam akan terus berkembang di bumi Pulau Palawan.

Menjelang petang, aku segera kembali semula ke tempat penginapan kerana cuaca sudah berubah mendung. Aku tak mahu kena hujan lagi. Sebelum sampai di bilik, aku singgah sebentar membeli air kelapa untuk mengalas perut malam nanti.

No comments:

Post a Comment