Thursday 12 May 2011

Hari Kelapan Di Puerto Princesa

Hari kelapan di Bandaraya Puerto Princesa bermula dengan mengembara sekitar pusat bandar dengan menaiki 'Jeepney'. Aku bernasib baik sebab dapat menaiki sebuah jeepney yang kebetulan bergerak menuju ke sebuah bengkel untuk dibaikpulih.

Menurut pemandu jeepney itu yang hanya ingin dikenali sebagai Mr Thomas, kehadiran tricycle yang begitu banyak menjadikan kehidupan pemandu-pemandu jeepney semakin terhimpit. Jumlah jeepney sudah semakin berkurangan dan ini memang jelas di pandangan sepanjang aku berada di sini.

Sebuah landrover yang diubahsuai menjadi teksi
Gambar sebuah hotel yang baru
Kedai - kedai moden sudah semakin banyak
Sederet motor scrambler di pinggir jalanraya
Rumah kedai yang khabarnya dihuni oleh penduduk dari kampung
Seorang tuan punya tricycle sedang mencuci tricycle sebelum memulakan business
Honda ada juga membuka cawangan di Pulau Palawan ini
Sebuah pasaraya yang baru dibuka
Pasaraya tersebut dikenali dengan nama Budget - Home Depot
Kedai yang berwarna hijau itu adalah sebuah kedai menjual cenderahati
WWF juga ada pejabatnya di sini
Ini pula Pejabat Bekalan Air Bandaraya Puerto Princesa
Metrobank ini ibarat Bank Pertanian di Malaysia
Sebuah cawangan Bank Nasional Filipina, yang setaraf dengan Bank Negara Malaysia
Akhirnya aku tiba di bengkel untuk membaiki jeepney itu. Terima kasih kepada Mr Thomas kerana membawa aku merayau-rayau di sekitar Bandaraya Puerto Princesa. Untuk balik semula ke bilik penginapan, aku jalan kaki aje.

Jumpa lagi......

No comments:

Post a Comment