Sunday 2 December 2012

Gua Musang - Tumpat - Gua Musang (Bahagian 2)

Aku sambung kembali perjalanan kita yang terhenti di Stesen Dabong.

Stesen Dabong
Perhentian Kuala Gris. Perhentian ini mendapat satu lagi struktur perhentian baru yang lebih besar.
 Struktur perhentian yang lama
 Struktur perhentian yang baru
 Stesen Bukit Abu. Salah sebuah stesen yang sibuk di waktu siang. Selain digunakan untuk penumpang tren shuttle, stesen ini juga digunakan sebagai tempat perselisihan.
 Perhentian Kampung Baru Bukit Abu, juga mendapat struktur perhentian yang baru.
Struktur perhentian yang lama bersebelahan dengan struktur yang baru digunakan sebagai kantin.
  Perhentian Ulu Temiang juga diberikan nafas baru.
 Begitu juga dengan Perhentian Kampung Baru Sungai Mengkuang.
 Ramai penumpang yang naik di perhentian ini.
 Stesen Manek Urai.
 Masih mengekalkan struktur bangunan yang lama.
 Perhentian Pahi. Asalnya tiada struktur perhentian bagi penumpang, cumalah tumpang berteduh di tepi blok kayu ini.
 
 Kini sudah ada struktur perhentian baru yang lebih selesa. Syukurlah...
Penumpang semakin ramai apabila tren berhenti di perhentian ini. Jajaran dua koc ini rasanya amat tidak sesuai untuk jumlah penumpang yang ramai. Pada pendapat aku, tiga koc adalah memadai.

Pada ketika itu, aku sudah tidak punya banyak ruang untuk bergerak. Jadi aku berdiri di pintu kiri koc paling belakang sekali.

 Stesen Kuala Krai. Ramai penumpang yang turun di stesen ini. Jadi aku 'bernafas' semula.
 Perhentian Sungai Nal
Perhentian baru
 Perhentian lama yang terletak bersebelahan
  Stesen Temangan
 Masih mengekalkan kabin (kontena) sebagai stesen.
 
Stesen Tanah Merah
 
 
 Perhentian Kampung Machang. Struktur lama telah dirobohkan bagi membolehkan struktur baru dibina.
Stesen Wakaf Bharu
Pengoperasian stesen telah diubah ke sebelah kiri arah tren turun.
Platform 1 asal di sebelah kanan arah tren turun.
Perhentian Kampung Kok Pasir
Struktur baru perhentian
Stesen Tumpat
Tiada beza dari yang lama.

Aku hanya ada 20 minit untuk sholat dan berehat. Sebelum ke surau berdekatan, aku telah memesan mee goreng dan teh ais di kantin stesen sebagai bekalan untuk makan sewaktu balik nanti. Tren Shuttle No. 85 Tumpat - Kuala Lipis akan berlepas pada jam 2 petang.

Jumpa di Bahagian 3.

No comments:

Post a Comment