Monday 3 December 2012

Trip Gua Musang - Wakaf Bharu

Sebelum aku menaiki tren balik ke Wakaf Bharu (Kota Bahru), pada paginya aku berkunjung ke Pasar Minggu Gua Musang. Malangnya, atas sebab-sebab teknikal aku tak dapat berkongsi dengan kalian gambar-gambar yang sempat aku abadikan. Insya Allah akan aku siarkan ceritanya kemudian.

Pukul 1.00 tengahari, tren yang aku naiki iaitu Tren Shuttle No. 84 Gua Musang - Tumpat mula meninggalkan stesen. Oleh kerana dah banyak gambar yang aku perolehi semalam, jadi perjalanan tengahari ini adalah sekadar untuk melengkapkan pangkalan data yang ada pada aku.

Stesen Gua Musang (lagi gambar akan aku siarkan kemudian)
 Perhentian Pan Malayan
 Perhentian Sungai Koyan. Hanya Tren Shuttle No. 83 (tumpat - Gua Musang) dan Shuttle No. 84 (Gua Musang - Tumpat) yang berhenti di perhentian ini.
 Perhentian baru dibangunkan bersebelahan dengan perhentian yang lama.
 Struktur perhentian yang baru.
 Ini adalah struktur baru yang dibina menggantikan struktur lama yang telah dirobohkan.
 Perhentian Kampung Serian

 
 Perhentian Sungai Serian
 
 
 Perhentian Limau Kasturi
 
 Stesen Bertam Baru
 
 Sungai Nenggiri yang memisahkan Bertam Baru dengan Bertam Lama
 Perhentian Bertam

 
 Perhentian Jerek Baru
 
 
Perhentian Sungai Tasin
 
Perhentian Sri Bintang
 
 
 
Jambatan yang menghubungkan Sri Bintang dengan Sri Mahligai
 Perhentian Sri Mahligai
 
 

 Perhentian Sri Jaya
 
 Sungai Kemubu
 Stesen Kemubu
 
 Stesen Dabong
 Perhentian Kuala Gris
 
 
 
 Stesen Bukit Abu
 
 
 Perhentian Kampung Baru Bukit Abu
 
 Perhentian Ulu Temiang
 
 
 
 Perhentian Kampung Baru Sungai Mengkuang
 Stesen Manek Urai
 
 Perhentian Pahi
 Stesen Temangan


Selepas stesen ini, koc telah mula dipenuhi dengan penumpang. Aku tak mahu mengganggu penumpang lain. Jadi aku sekadar mengambil gambar pemandangan di sepanjang perjalanan sebelah kanan arah tren turun.

2 comments:

  1. Salam gambar2 ni seolah-olah masa tidak bergerak. Tak banyak yang berubah selepas mengajar di line keretapi (Kg. Sungai Mengkuang ) dulu.

    ReplyDelete
  2. Macam tulah cikgu. Kurangnya kemudahan asas menyebabkan kampung-kampung di sepanjang landasan membangun dengan agak perlahan. Harap-harap selepas ini kerajaan persekutuan akan terus prihatin membantu penduduk-penduduk ini.

    ReplyDelete